19 augusti 2012

Gäddsatsning i nytt vatten

Allt detta utspelade sig under förra torsdagen-fredagen. Planen var att jag och Frank skulle dra iväg inåt en bit i landet för att se om vi skulle hitta lite grönt guld. Effektivt gäddfiske blev det dock endast under fredagen.

Torsdagen gick i princip ut på att skaffa betesfisk, vilket visade sig bli större projekt än väntat, och att kolla kartor över det rätt så okända stället där vi tänkte fiska.

Efter många om och men bar det iväg och efter en ca 1 1/2 timmes bilfärd kom vi fram till det tilltänkta stället. Med karpspöet riggat och i högsta hugg gick vi ner till stranden där bilvägen slingrade sig passligt nära skogsträsket där vi tänkte starta på fredagen. Vi lämnade dock fisket till fredagsmorgonen och kastade oss för att sova i bilen vid 02-tiden. Klockan ringde vid 05.30 och man var passligt utvilad.

Efter en kopp kaffe och lite morgonmål var vi ute på sjön och intressanta ställen att fiska av hittade vi nästan direkt. Vi började med att flötestrolla med 2 spön rakt bakom båten och efter ca 45 minuter dyker Franks flöte. Pulsen stiger och Frank samlar upp slacklinan för att sätta in mothugget. Flötet gämmer sig fortfarande under ytan och Frank hugger emot... Upp kommer ett tomt tackel och gäddan kände knappast krokarna. Vi fortsatte att nöta några varv över samma område men huggen uteblev.

Vi fortsatte att nöta men fisket var trögt. Vi kom ut på en ny intressant sträcka och bestämde oss för att dra ut 2 mörtar till med sidoparavaner. Det dröjde inte länge innan det small till under paravanen till Franks andra spö och snart var det dags att lyfta in dagens första gädda för att syna båten.

Frank med dagens första, 3-4 kg

Fisket fortsatte en bra bit in på eftermiddag, men vid 17-tiden gav vi upp. Lagom bedövade av sömnbristen och av timmarna i båten fick vi sätta oss i bilen och försöka hållas vakna enda hem. Antal gäddor i båten blev 4 st, och utöver detta hade vid en hel del missade gäddor. Intressant dag och det blir troligtvis flera satsningar mot samma vatten senare i höst. Är rätt så övertygad om att "Big Mama" kan hittas och överlistas i detta vatten. Gäller bara att nöta ut henne!