21 augusti 2012

Nya abborräventyr och gäddrally på grunt vatten

I mitten av förra veckan var det dags för en ny abborrsatsning. Jag, Jonas och Frank hämtade Franks båt från hamnen när jag slutade jobbet och sen styrde vi iväg söderut. Efter en ca 6 timmars natt i Franks lägenhet klev vi pånytt i bilen för att avverka den sista sträckan ut till dagens fiskeställe.

Båten sjösattes utan problem på en naturramp och efter en några minuters färd över sjön påbörjade vi fisket. Abborrarna verkade vara i stöten och det tog inte länge innan vi alla landat vår första abborre för resan. Äntligen fick jag även möjlighet att testa UL-utrustningen (Jiggsetet) som jag skaffat just till abborrfisket.

360 gram
Huggen duggade tätt under de första två timmarna och medelstorleken kunde man heller inte klaga på. Den riktigt stora uteblev men ett flertal Abborrar på runt 300 gram och över lyckades vi kroka.

Spinmad 18g i färgen Firetiger
Även idag bar vi med oss det helt överlägnsa betet från Bigfish. Intressant att se hur "grannarna" på sjön, som även fiskade med fokus på abborre, dök längre och längre ner i betesboxen för att hitta något som levererade lika bra som denna lilla godbit. Det sista desperata försöket att nå samma resultat konstaterade vi mot slutet av dagen när vi knappt hann lyfta upp ankaret för att byta ställe, innan nästa båt stod ankrad på vår tidigare spot.

Lite av dagens händelser dokumenterades både under och ovanför ytan. När materialet blivit färdigt ihopklippt och redigerat kommer filmen upp här i bloggen, så håll ögonen öppna.

Franks uppiffade gäddpråm!
Abborrfileér till morgonmål!
Abborrsatsningen blev en succé. Morgonfisket gav riktigt bra, medan det blev några timmars "dötid" och matlagning från klockan 13. Fisket kom igång lite bättre igen till kvällen och när vi tog upp båten var vi alla nöjda med dagens skörd. Några abborrar togs tillvara, medan största delen släpptes tillbaka för att få växa till sig.

Middag

Dagen efter blev det abborrfileér i två omgångar, provsmakning till morgonmål och kokt potatis med abborre & kallsås på turkisk yoghurt till middag - Varför betala dyra pengar för restaurangmat när man kan ta fram sina dolda matlagningsförmågor? :)

Förra fredagen var det dags igen. Jag bestämde mig för att ensam testa ett rätt så närabeläget abborrvatten och oj vilken fullträff det blev. Klockan ringde vid 04-tiden och jag sjösatte båten vid halv 6. När jag kom ut till dagens hotspot konstaterade jag att en båt redan stod ankrad intill "mitt" fiskevatten.

Fisket var till en början riktigt trögt men när jag sedan hittade det jagande stimmet så högg det nästan på varje kast. Spinmaden var helt outstanding igen. Tre färger testades: Firetiger, Grå-Vit och Gul-Orange - alla gav samma otroliga resultat. Uppskattningsvis så krokades ca 100-150 randiga riddare under dagen och intresset för abborrfisket bara växer!

Mitt bland alla succeér måste man väl nämna något som kanske inte är riktigt lika roligt. Sällan är jag kritisk till att det är redskapen det är fel på, men i detta fall tror jag att så är fallet. Eller ska vi säga att denna Sufix lina lämpar sig helt enkelt inte till min Okuma Hexana rulle. Sällanskådat lintrassel fick upplevas under de senaste två passen och idag fick jag nog. Körde via Navitek och skaffade 110 meter Whiplash lina i ur Berkleys sortiment istället. Få se om den fungerar bättre på mitt UL-set.

Eftersom jag hade måndagen ledig från jobbet, och med tanke på fredagens storslam i jakt på abborrar, så blev det ännu en satsning igår. Detta pass slutade helt lyckat, men inte riktigt som väntat...

Gäddfajter på UL-utrustning
Kanske inte de klassiska förutsättningarna för ett lyckat gäddfiske...
Testade på skoj ifall gäddan skulle ha varit på hugget på grunt vatten. Fiskade på 0,8-1,5 meters djup och kunde följa de flesta attacker och hugg från båten.

De flesta av gäddorna var av mindre kaliber, men alla bjöd ändå på grymma fighter på den lätta utrustningen.

Toppen stannade på ca 3 kg idag och antalet landade gäddor under några timmars fiske blev 16 st. Extremt roligt att drilla gädda på lite lättare utrustning än normalt och att dessutom få uppleva allt på så nära håll tar fisket till en helt ny nivå.

"Gäddpest?"
Slutligen bild på ett av dagens favoritbeten, Savagears Soft4play i färgen "Dirty Roach"