08 november 2012

Tredagarssatsning!

Planen var solklar på söndagkväll - Tre dagar ledig från arbetet (måndag-onsdag) och vi befinner oss mitt i en av de bästa årstider och månader, när det gäller att komma i kontakt med grovgädda. Jag var rädd att hela planen skulle gå i stöpet när febertermometern visade 38+ ännu på lördag. Som tur var sjönk febern dock hastigt till den nya veckan och en 3-dagarssatsning efter "den omöjlige" var således spikad.

Jag skall kanske börja med att berätta här redan i början att "den omöjlige" tyvärr lyckades undvika mina beten - denna gång. Tänkte bara varna alla de läsare som väntar att få se en vacker pjäs ligga i vågsäcken på slutet... Hur som helst, nertill följer en kort rapport över de tre dagarna och vad jag lyckades åstadkomma.

Dag 1, Måndag 5.11.2012

Trött, sjuk hals, sliten, och annars krasslig ledde till sjösättning av båten först vid vid 9-tiden. Hamnen gapade tom, liksom en plånbok innan lönedagen - konstigt nu när den bästa tiden att vara på sjön och nöta ut drömgäddan återstår. Nåväl vi har väl alla olika intressen ;)

Planen var alltså att trolla av ett och samma område under alla tre dagar. Jag är väldigt övertygad om att det finns storgädda i området och när jag gled ut från hamnen kändes det som om man skulle orka nöta i all evighet.

Dag 1 - Skyhöga förhoppningar
Jag fiskade alltså ensam under alla dessa dagar ur min båt, som inte direkt är anpassad till någon grov sjö eller hårda vindar. Denna dag var dock vädrets makter på min sida och jag drog snabbt ut 2 spön och började vänta på att något skulle ske. Ganska snabbt kompletterade jag uppsättningen med ett 3:e spö, vilket jag anser är max ur denna båt, om man skall handskas med allting ensam.

För att göra en lång historia kort, så avslutades måndagen med 3 landade gäddor som resultat. Dock ingen av önskad kaliber och man blev aningen fundersam över hur de övriga dagarna skulle se ut.

Dag 2, Tisdag 6.11.2012

Ny dag - Nya möjligheter. Innan klockan slog 8 gled skutan ut från hamnen, i minusgrader och dimma tjock som bomull - Nice! Denna dag var jag tvungen att avsluta lite mitt i, pga. övrig program på eftermiddagen.

Jag började nöta igen - 3 spön ute på nolltid och byte av beten med ca 30 minuter emellan, på ett spö åt gången. Jag körde alltså uteslutande med konstbeten under dessa tre dagar. Beten som testades var bland annat Westins jätte, Rapala Magnum, Savagear 4-play, Zalt mm.mm...

Dag 2 - Halvhöga förhoppningar
Samma sak igen! Tomt, inte en gädda, inte ett pet på mina beten!? Men skam den som ger sig.

Det hann inte gå länge innan jag tyckte mig höra motorljud över sjön, men jag intalade mig att jag inbillade mig. Det kan inte finnas flera "dårar" som beger sig ut på sjön i denna dimma?! Wrong! Visade sig att det var en bekant från Team Nöjtare som även tagit sig ut för att nöta ut gammelgäddan. Okej, två båtar som kammar av området - Nu måste det ju börja hända något. Icke! Jag styrde mot land vid middagstid utan ett enda hugg som dagsresultat. På väg in mot land fick jag dock upp humöret en aning, och förhoppningarna för den sista dagen, när Simon i "båten i dimman" håvade in 101 cm och 7,7 kg köldstel höstgädda - Nice catch!

Dag 3, Onsdag 7.11.2012

Om vi skall vara helt ärlig, så blev onsdagens satsning lite "halvhjärtad".

Dag 3 - Förhoppningar?
Fick börja med att skyffla snön som lagt sig under natten ur båten. Lite andra förutsättningar denna dag, mera vind och nederbörd i form av snö/regn. Skönt att åka ut på sjön, endast halvtaggad för att ta emot iskalla vindar och snö som piskar mot ansiktet - Skulle inte varit helt fel med styrpulpet och vindruta denna dag.

En tunn isskorpa hade lagt sig i hamnen. Betena åkte i vattnet vid 11-tiden. Tänkte ge gäddorna en sista chans och planerade att nöta i alla fall ca 2-3 timmar, för att se om inställningen hos damerna, som bevisligen finns där, hade förändrats på samma gång som vädret. Nejdå!

Man fick se sig besegrad och efter ynka 2 timmars trolling åkte jag iland som en slagen man. Trailade upp båten, åkte hem och värmde upp en delikat lunch som frugan kokat ihop dagen innan.

Kombinationen av minusgrader och spunnen lina...

Här skulle väl den efterlängtade damen haft sin plats i inlägget, och själv tycker man ju alltid att man skulle vara värd henne, men hon får söka sin plats i nästa inlägg istället.

Vet inte vad de exakta fisketimmarna för de tre dagarna sista slutligen blev, men anser att det borde resulterat i flera än 3 landade gäddor.