20 mars 2013

Rapport från 3 dagars ismete - Sund drar nytt PB!

Tänkte skriva lite om vår 3-dagars ismetesatsning, vilken visade sig vara värd alla timmar på isen...

Måndag 11.3.2013

Väckarklockan var ställd på 04.45, kommer lite försenad till mötesplatsen där jag och Sund möter upp med Daniel. Spöna åker ut vid halv 7 och väntan börjar. Nästan direkt börjar gäddorna hugga och vi får ett trippelhugg. Dock inga stora ännu. Gäddorna hugger lite nu som då och mitt i huggsexan drar Daniel en 4 kg:s som han releasar snabbt. Mitt i releaseögonblicket vajar Sunds vippa och han går över till spöt och drar mothugg. Ser redan i mothugget att det handlar om en större gädda och efter en stund får han upp gäddan som  vägs till 5,2 kg. Dagens första 5+are!

5,2 kg

Får några runt 2,5 - 3 kg innan huggen ebbar ut. Tar det lugnt och äter lite gott så länge det är lugnare. Runt 14-15-tiden vajar Daniels vippa och det blir spännande eftersom gäddan har tagit en stor död mört... Rusar ut till vippan och Daniel krokar en fin tung-gungare. Får upp gäddan och Daniel kan stoltsera med en fining på 7,4 kg och 100 cm blankt.

7,4 kg - 100 cm
Äntligen en större upp! En halvtimme går och Daniels vippa vajar igen.. Nu är det spöt som ligger bredvid. Efter lite pumpande får vi ännu konstatera en 5+are. Gäddan väger 5,1 kg och får snabbt friheten åter. Efter detta börjar dagen börjar vara till ända och vi packar ihop grejerna vid 16-tiden.

Tisdag 12.3.2013

Kallt, blåsigt och spottar-dag. En tre-ords beskrivning på hur dagen såg ut...

Åker iväg samma tid som dagen före. Ut med spöna och väntan börjar. Nästan direkt från morgonen drar jag en finare gädda på en större mört..

6,3 kg - 93 cm
Gäddan väger 6,3 kg och är 93 cm lång. Resten av dagen säger gäddorna bara ptvi, spotta, spotta och spotta! Daniel missar 6 st. gäddor på raken, jag krokar någon mindre och missar några, Sund drar av linan i ett mothugg?! :( Visade sig dock att han tar revansch i ett senare skede... Så fortsätter hela dagen och vi kämpar på för att hålla värmen. Tar upp spöna 16-17-tiden och beger oss hemåt, med förhoppningsvis någon erfarenhet rikare! Nya tag till lördagen med ännu en BigPigare!

// Frank B

Lördag 16.3.2013

Klockan ringde vid 03-tiden på morgonen. Det blev hela 3,5 timmar sömn innan klockan ringde och det var dags att packa det sista i bilen. Jag mötte upp med Frank och Jonas strax före 4 och en kvart senare plockade vi upp Daniel. Destinationen var den samma som de senaste passen och förhoppningarna var högre än någonsin. Kvicksilvret hade sjunkit till under -15 under natten, men eftersom vi kollat att vi skulle få varmare väder redan på förmiddagen, så stod det ändå ismete på schemat.

Spöna riggades vid 05.30-tiden. Därefter började vi sätta upp vår camp intill stranden. Det dröjde inte länge innan den första gäddan var redo för frukost och Jonas landade och återutsatte en pigg varelse på ca 2,5 kg.

När det varit lugnt en stund ställde vi till med korvgrillning som morgonmål. Som så många gånger tidigare, så kommer nästa hugg mitt i maten även om det varit lugnt en bra stund. Med filmkameran i högsta hugg springer vi ut till Daniels "joker-spö" som riggats lite längre bort där vippan nu står och vajar. Linan ligger orörlig mot isen och vi befarar att det varit en "spottare" som varit framme och nosat på den döda mörten.

Daniel väntar en stund, samlar sedan upp slacklinan och gör ett distinkt mothugg. Spöet böjs ordentligt och de kraftiga rycken berättar direkt att det inte är en snipa som tagit betet. Gäddan rusar ut med lina några gånger innan jag lyckas landa henne med sämsta gälgreppet ever. Lyfter upp gäddan i vågsäcken och glädje utbrister på isen. Metersfisk och 7+!

7,1 kg - 104 cm
Eftersom denna gädda högg rätt så tidigt, så hade temperaturen inte hunnit stiga många grader ute på isen. Detta ledde till snabb funktion med våg, måttband och kamera för att gäddan skulle komma tillbaka till sitt rätta element så snabbt som möjligt.

Vi fortsatte fisket och fick drilla mindre gäddor med jämna mellanrum. Solen steg sakta upp och man fick lätta på utrustningen och ta av mössan. Innan nästa toppfisk hann vi avnjuta mera korv, hamburgare samt baconlindade dadlar.

Baconlindade dadlar - Mums!
Strax efter 10 studsade en vippa till ett av Jonas spön upp igen. Kortare rusch ut till hålet denna gång och mothugget satt. Tunga och djupa spöböj igen, men Jonas lugnar oss med att gäddan inte känns så stor. Faktum är att det var fråga om ett dubbelhugg denna gång och jag hann springa ut till mitt spö och landa en snipa så länge Jonas, Daniel och Frank fick uppleva pulshöjning närmare land.

Tålmodigt tröttar Jonas ut gäddan, som till slut glider upp med huvudet i hålet. Frank agerar landningsman och i samma sekund som gäddan kommer upp med huvudet lossnar kroken och fastnar endast ytligt på nytt på insidan av underläppen. Frank lyckas dock få kontroll över gäddan och upp lyfter han ett nytt personbästa för Jonas!

8,3 kg - 106 cm
En mycket vacker gädda och stämningen höjs ytterligare ute på isen i det vackra vädret.

Dags att simma hem igen och lägga på några kilon..
Fisket fortsätter och gäddorna fortsätter att hugga med jämna mellanrum under hela förmiddagen. Inga sjuka huggperioder med dubbel- eller trippelhugg, men helt passligt för att hålla humöret uppe.

Det hann knappt gå en timme sedan Jonas landade sitt nya PB, innan det var dags att höja det ytterligare! Igen plockade vi med oss avkrokningsmatta, vågsäck och kameror innan vi sprang ut till den vajande vippan. Jonas sätter in mothugget, som sitter perfekt, och drillningen kan påbörjas. Vid det här laget tror vi inte på Jonas längre när han uppskattar storleken på gäddan ;) Efter en relativt kort kamp är det Daniels tur att säkra gälgreppet på gäddan som skulle visa sig bli veckans största…

9,15 kg - 104 cm
Bara att lyfta på fiskekepsen och gratulera Jonas till det nya PB:t och till två väldigt vackra damer! Jonas is-säsong har varit helt otrolig och han har säkert krokat flera gäddor mellan 5-9 kg än mängden snipor.

Klyftpotatis...
...med hemgjord kebab! Vardagslyx!
De flesta finare gäddor från denna 3-dagarssatsning fastnade på film och Daniel håller som bäst på att klippa ihop en video från den gånga veckan.

Lyckan som infinner sig när man lyckats lokalisera och överlista gäddor av denna kaliber går inte riktigt att beskriva. Filmen kommer väl att tala sitt tydliga språk angående detta. De som inte är intresserade av fiske kommer antagligen att söka någon form av diagnos åt oss, men alla seriösa gäddjägare förstår säkert beteendet och våra reaktioner.

För min egen del gick lördagen till historien som den bästa isfiskedagen jag har upplevt, trots att jag själv inte lyckades kroka någon större. Teamsaldot med finare gäddor under dessa tre dagar blev: 5,1 kg - 5,2 kg - 6,3 kg - 7,1 kg - 7,4 kg - 8,3 kg - 9,15 kg. Vackert så!

Till våren kommer det antagligen att finnas aptitretande mörtar som åker omkring i samma vatten med varsitt flöte ovanför huvudet. Teamets 4:e tia är närmare än någonsin!