23 maj 2013

Efterleksfiske med 2 st. 100-klubbare

Igårkväll var det för min egen del dags för vårens första seriösa efterleksfiske.  Den senaste tidens varma väder har gjort att stor del av gäddorna har fått sitt kärleksbestyr överstökat och äter så här efter leken nästan det mesta som erbjuds.

Jacob slutade kl. 14 och innan halv tre var vi på väg mot vår destination för dagen. Båten sjösattes snabbt och behändigt och vid 15.30 började vi fiska.

Huggen började dugga nästan genast och vi konstaterade att det efterlängade efterleksfisket är igång på riktigt. Storleken på de första 10 gäddorna var inget att skryta med, men vi nötte vidare.

I ett dubbelhugg krokar och landar Jacob den första lite finare gäddan för dagen. Snabbvägning till strax på 4 kg, innan hon fick simma hem igen.

Vi nötte vidare och vid 18-tiden kände jag äntligen lite mera motstånd när min röd-vita Zalt hamnade i gapet på dagens första metersfisk. Gäddan gick i ytan direkt, men började sedan borra sig neråt. Efter en stund kom hon dock snällt till båten och var färdig för landning. Krokarna satt perfekt i mungipan, vilket gjorde att jag kunde handlanda henne. Allt för att undvika trassel med håven...

6 kg - 101 cm

Vägde gäddan till strax på 6 kg och hon mätte 101 cm. Årets första 100-klubbare ur öppet vatten, skönt!

Vi fiskade vidare och det högg på fortfarande. Mycket småfisk krokades loss vid båtkanten, med topp på ca 3 kg. När klockan närmade sig 19.30 var det Jacobs tur att känna tunggung. Spöet böjde sig rejält redan i hugget och jag ställde mig med håven. Efter en relativt odramatisk fight glider dagens andra 100-klubbare snällt upp bredvid båten. Efter att jag lyckats med en mindre professionell håvning kan vi konstatera att 7 kg kanske kommer att spricka...

7,2 kg -102 cm

Som tippat så sprack 7 kg och efter några foton var det dags för återutsättning. Vi fortsatte fiska till 21.30-tiden och gäddorna fortsatte hugga, dock med lite uppehåll ibland senare på kvällen. Vi tog iland och styrde hemåt strax innan tiotiden och summerade eftermiddangens/kvällens gäddsaldo till totalt 36 st. Visst är våren en härlig årstid!