18 juni 2013

Ny teammedlem, Storrödingfiske i Abborrträsk

Vill ta och önska en ny teammedlem ett varmt välkommen! Gustav Sundqvist ska blogga om flugfiske och flugbindning mm. han är också en duktig pimpelfiskare. Roligt att vidga vyerna i bloggen och förhoppningsvis nå ut till en bredare skara läsare. Gustav inleder starkt med ett blogginlägg om förra veckans fiskeresa!

Storrödingfiske i Abborrträsk

Några av teamets medlemmar med vänner drog så iväg på den snart traditionsenliga fiskeresan till abborträsk. Målet var att fånga några riktiga storrödingar i sjöarna kring abborträsk. Vi startade på tisdag eftermiddag, en bil tidigare och en senare med målet att va framme sent på kvällen. Under resan upp stannade vi för att fylla på vår redan fulla bil med ett flugspö och en flytring. Efter att ha fyllt på matförrådet och ätit i Haparanda körde vi så mot abborträsk. När vi kom fram så kom Sonny från abborträsk natursafari emot och vi körde mot första sjön där vi också skulle övernatta dom två första nätterna. Väl framme började vi genast packa upp fiskeutrustningen och flytringarna pumpades i. Speciellt länge kunde vi inte hålla oss innan spöna riggades och vi drog ut på fiske. Tyvärr var inte fiskarna lika ivriga som vi och så småningom när fiskarna vägrade ta det som vi erbjöd så tröttnade vi och tog natt i tältkåtan som e upprest vid sjön.

Onsdag morgon grydde och Riki av oss som va piggast fick redan innan vi andra vaknade dom första två rödingarna, bla en fin på 2,2kg. Efter att ha väntat ut en regnskur och käkat en del drog vi alla genast ut på sjön. En del vak syntes vilket gjorde att fiskeivern blev ännu större. Riki som va med för första gången öppnade starkt och fick flera fiskar rätt tidigt. En stund efter tog en fin fisk min snabbt hemfiskade elk hair caddis i ett våldsamt påslag och en fin kamp började. Kändes rätt tidigt att detta är en fisk man inte vill tappa för den va faktist otrolit stark. Efter en stund när den bara simmade neråt och höll sig på djupet kom den så upp till ytan och WOW vilken fisk. Efter att ha fått lirkat in den i håven stannade vågen på hela 3,1kg. Tyvärr fanns ingen annan kamera än Sonnys mobiltelefon så inga bra bilder av den fisken. Fisket fortsatte under dagen och flera fina fiskar fångades, bla Riki en på 2,6kg, Björn en jättefin gris på 2,9kg och Tommy en stor som inte blev vägd. Flera mindre kom också upp. Efter att några regnskurar pausat fisket under dagen(onödigt att blöta ner sig) så klarnade vädret sedan upp till kvällen.
Tyvärr räckte inte värmen till för att få igång några större kläckningar men några rödingar fick iaf testa komforten i våra håvar innan dom sedan försiktigt fick simma tillbaka. Nicki blev kvällens rödingkung med en fin fisk på hela 3,3kg. Henkka lyckades också lura en öring från en av grannsjöarna.

Nickis röding

Torsdag morgon steg Laali och Björn upp tidigt, tanken var att lura nån morgonpigg gris. Tyvärr va rödingarna inte av samma åsikt så det blev ingen fångst. Sedan blev det dags att packa ihop grejjerna i bilen för flytt till hemligjaure där vi skulle fiska sista dagen. När vi kom fram till sjön började vi genast fånga fisk. Bla fångade Tommy en fin fisk på 2,6kg. Alla fångade röding och även ett flertal harrar nappade våra torrflugor. Sent på kvällen drog moln in och det började regna. Efter att tröttheten så småningom gjorde sig påmind avslutade vi fisket. Efter en kvällsbit och en rundtur i Arvidsjaur körde vi tillbaka till abborträsk där vi sov sista natten i en lägenhet. På fredagen körde vi hem med obligatoriskt snusbunkringsstopp i Haparanda samt mat. Hemma va vi sen på kvällen.

Sommarens första fiskeresa va således slut.

Vi som var med:

Laali Vähäkangas, Björn Snellman, Riki Björkell, Tommy Björkell, Nicki Vähäkangas, Henkka Sundqvist och jag skribenten Gustav Sundqvist