13 april 2014

Ismetesäsongsavslutning på tunna isar

Som du läser i rubriken blev det idag säsongsavslutning vad gäller ismetet. När vi på onsdagen satt och diskuterade en del saker började vi också fundera på helgens fiske. Vårfisket i öppet vatten är ju i full gång och blir en del sådana pass. Men ändå kände några av oss att vi borde hinna ut på ett ismetepass ännu innan isen smälter. Björn hade varit ut på tisdag och funnit hyfsad is så vi antog att den borde nog nog ligga kvar ännu på lördag.
Lördag morgon drog vi så iväg. Det blev undertecknad(Gustav), Frank och Sund som skulle försöka lura den väldige. Väl på plats packades pulkorna och vi drog ivrigt ut på isen. På en närbelägen myr spelade ett gäng orrar och feelisen va på topp. Isen var dock i mycket sämre skick än vi räknat med vilket vi blev varse om så fort vi började rigga ut spön. Isen var endast några cm tjock och knakade oroväckande. Blev en snabb palaver där vi konstaterade att vi byter ställe. Grejjerna packades igen och vi började gå mot land. Tog en annan väg tillbaka vilket inte visade va speciellt knepigt. I myrkanten hade isen murknat ännu mera och då var min första simtur ett faktum. Tack vare flythalare och frank som var i närheten och gav en hjälpande hand var jag strax upp igen, visserligen nästan genomblöt. Då var frågan, fortsätta och hoppas på att man torkar upp under dan eller ge upp och köra hem. Det första alternativet vann. :)
Väl framme vid nästa plats konstaterade vi att här är isen bättre. Snabbt ut med spöna och fort till land för att göra upp en brasa för att om möjligt torka en del. Visade sig att vi skulle få gott om tid att sitta vid brasan för gäddorna var sannerligen inte på hugghumör. Tre fällningar där gäddan klev av direkt blev dagens ända saldo. Vid halv tre tiden tog vi upp och packade ihop.
Nu åker vinterfiskeutrustningen definitiv på hyllan och det blir att satsa fullt ut på vårfisket.
Sund fann den optimala platsen med ryggstöd

Skicka sund efter mera ved  :)

Vill till sist påminna om hur viktigt det är att tänka på säkerheten när man rör sig på dåliga vårisar. Rekommenderar att man alltid använder flythalare/räddningsdräkt. Ifall olyckan e framme underlättar ett bra flytplagg definitivt. Har kommit ut en ny generation flythalare på marknaden som nu är EU-godkända och som till skillnad från dom äldre modellerna har mera flytkraft inbyggd i övre delen. Det gör att man flyter högre i vattnet och undviker att man svängs uppåner. Själv använder jag westins w6 vilket igår visade sig va ett bra val. Rekommenderas varmt.
Isdubbar, kastlina och en kompis som kan hjälpa till rekommenderas också. Viktigast är ändå att hela tiden tänka efter vad man gör, följa med hur isen utvecklas under dagen och inte ta onödiga risker.