10 april 2014

Snabbguide: Vårservice för utombordare.

Snabbguide: Motor-o växelhus oljebyte!

Vid oljebyte på utombordare bör oljan vara varm när de görs!
Om man inte har garaget vid vattnet o kan ta ett varv med båte före så kan man placera ett större ämbare eller såv fylld med vatten på golvet o så att riggen hamnar i vattnet!


För att veta att oljan är varm går de lättast att ta bort motorkåpan o känna på oljefiltret.
Byt ut vatten såven till ett olje ämbare o öppna drain skruven nere på riggens rygg.


Filtret kan sitta hårt så en filteröppnare kan vara bra att ha! Märkte att läder remmen kan vara torr om den används sällan så blöt den i vatten så får den bättre grepp !


När det nya filtret sätts tillbaka rekommenderas att man sätter lite olja ovanpå och packningen på filtret.


Sen är det bara att fylla på ny olja, c 1 liter för 15h motor. Kolla nivån på oljestickan !





Växelhus oljan rekommenderas också att bytas varje 6mån eller 100h.


Låssa "oil level" skurven o den skruv som är längst ner på riggen.
Oljan kan vara ganska trögflytande så låt det rinna ur en bra stund. Själv pumpade jag in lite ny olja överifrån för att få fart på rinnandet. Kan inte säga om de hjälper men kan provas.











Växelhusoljan skall pumpas in underifrån för att undvika luftpartier. Fyll på tills det rinner ut från över skruven, o skruva tillbaka skruvarna. Den övre först för att så mycket olja som möjligt hålls kvar.
Det är extremt viktigt att packningarna på skruvarna är i bra skick, slipper vatten in i växelhuset så haverar det förr eller senare. Vid byte av packning så bör de oljas in före de fast skruvas!

När detta är klart är man en ännu nöjdare båtägare ! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar