25 december 2014

Vinnaren av vår jultävling samt alla bidrag

Hej igen på er!

Nu har så vinnaren i vår jultävling fått sitt pris och denna gång blev det Jessika Sundfors som vann. Bland all bidrag som kom in drog vi lott och Jessikas bidrag blev alltså det vinnande. Här under publicerar vi nu bidragen som kom in så här har ni nåt att läsa mellan skinkbitarna, konfekten och alla släktbesök.

*** *** ***

"Här kommer min fiskehistoria och det var här mitt fiskeintresse började.

Dagen efter villaavslutningen året 2012 for jag och pojkvännen ut på en liten fisketur i brist på annat att göra. Ingen av oss var speciellt fiskeintresserade vid denhär tidpunkten och vi hade lånat ett äldre kastspö med en gammal lina.

Jag hann kasta några få kast och på ett riktigt kort och dåligt kast upptäckte vi att betet hade fastnat i "botten". Plötsligt kände jag hur "bottnet" började röra på sig och jag skrek till så det lär ska ha hörts långa vägar vad som var på gång!

Gäddan drog iväg med linan under båten och vid dethär laget var vi rätt så säkra på att vi inte skulle få upp gäddan, utan att den gamla linan skulle gå av istället.

Jag hade ingen aning om hur stor gäddan kunde vara då denna var någon av mina första gäddor. Möjligtvis kan jag fått någon liten gädda något år tidigare, men jag hade aldrig varit fiskeintresserad och jag har inget minne av att jag skulle ha fått någon gädda tidigare.

Efter en del kämpande fick vi upp gäddan i båten iallafall... Gäddan visade sig väga cirka 5,5 kilo och den var cirka metern lång! Denna gädda blev början på ett fiskeintresse för mig, numera spenderar jag en hel del tid på gäddfiske."

*** *** ***

"Ingen märkvärdig historia men måste ju försöka klotta ihop nåt för att va med i tävlingen.

Hösten 2012 satt jag och en kompis o drack kaffe, dopp bestod av egen insmugglad chokladkex ifrån vårt maskulina grannland Sverige. Whattsapp var inne på tapeten och jag hade köpt ny telefon för nån vecka sen, så jag satt och pillra me kameran och på bild fastnade det tömda kexpaketet.

Vi hade tänkt fara o söka höstgrisar efter kaffet så ja kaverade vitt och brett på whattsapp att gäddona äter nog dessa svenska kex. Kaffet blev uppdrucket och jag tog med mig kexpaketet ut. Före vi hakade fast båten for jag snabbt in via broderns och klippte kexpaketet i rimsor. Tog en enkelkrok ur lådan, band fast ordentlit me bly, för plast är lite knepigt flug material och sjunker inte direkt lika hårt som finnarnas självförtroende i en hockeymatch mot svenska landslaget. Band dit kexpaketet och lite silver flash men det säger vi inte åt nån. Avslutade flugan med tjugoelva whipfinish knut för säkerhets skull. Styrd sen kosan mot sjön och sjösatte lyxyachten lugnt och fridfullt likt ett magplask från treans trampolin. Vi körde en liten bit före det blev premiär kast med "Brago den förste". Redan första kastet insåg jag att det flaxade mera av flugan än då nån har glömd att spänna fast presenningen på lastbilsflaket och vindmotståndet visade sig vara enormt i utkastet. Men några tiotal flax flax så högg en sniipa och krokningen gick fint. Gick inte så många timmar att få gäddan till båten om ja minns rätt, men att dömma av bilderna var den jätte liten eller så har nån enorma händer.

Lirkade sen loss kexpaketet ur gäddkäften och släppt tilbaks gäddan så hon får växa till efter nästa kafferep. Detta om detta. Så tänk på miljön och spara allt skräp i fickor och byxben, man vet inte när man behöver det och till vad. :)"

*** *** ***

"Som fiskarhustru kan man ju tro att jag har en hel del fiskehistorier på lager, men sanningen är den att jag inte alls lagt mej i sportfisket. Men, det betyder inte att jag inte skulle gilla att fiska. Nej tvärtemot, jag gillar också att fiska, fast inte i samma utsträckning.

Min man har fiskeredskap för flera tusen euro, jag har ett metspö för 5€ från Erkin Halli. Men jag tror ändå, att vi njuter lika mycket av vårt fiske. Fastän fiskandet för mej innebär max 4 gånger per sommar vid villan med mitt billiga metspö!
Fiske som fiske."

*** *** ***

"Det var en tidig mulen morgon i början av april, jag och min kompis har bestämt oss för att prova fiskelyckan denna lördag. Jag startar tidigt från Jeppis och plockar upp min fiskekompis i Esse, vi drar iväg mot esse-river och bestämmer oss för att vi lägga ut båten lite lägre ner i ån än vanligt. Som vanligt jobbar vi hårt för att få ut på ett brant och buskigt ställe. Det visar sig att det blev fullständigt fiasko, vi slipper nämligen 150meter upp för ån sen är det stop, vi slipper inte igenom forsen som vi trodde vi kunde runda. Nåja vi kämpar ytterligare tio minuter för att ta upp båten på en brant och isig åkant, tio minuter senare kommer vi till ett bekvämare ställe att sätta ut båten, vi slänger i och börjar fiska. Vi trollar och stannar på heta ställen och nöter en stund men inget händer. Efter några timmar börjar vinden ta i och molntäcket spricker upp. Vi bestämmer oss för att trolla  p.g.a lättja och det visar sig vara ruskigt effektivt, jag börjar med att dra en tre kilos på min nyinköpta wolftail, sen blir allting bara rätt. Några gäddor senare drar min kompis nytt pb, en fin dam på 7,6kg. Med en härlig känsla fortsätter dagen, vi har riktigt bra fiske med flera metersfiskar, vi landar nitton gäddor den dagen och som pricken på i:et avslutar vi dagen med ett riktigt härligt dubbelhugg, kompisen drillar och lyfter upp damen i ett gälgrepp. Med ett brett leende ser han på mig å säger "skåda dähä e fin ho å"  och den visar sig väga 5,9kg, medans hans face lyser av fiskelycka tröttnar min dam och jag lyfter henne i båten, damen som tog min wolftail  visar sig väga 8,8kg som faktiskt är mitt pb ännu idag, två pb på en dag, sämre dagar har man upplevat som gäddfiskare... Skitfiske"

"De va en tidig morgon, klockan hade just slagit 07:00 då jag tog mina fiskeredskap och begav mig av. Då ja kom fram så steg ångorna upp ur vattnet o de va smått kyligt. Sådär direkt från morgon och efter att jag kommit dit där jag tänkt fiska så kom det största problemet o det var att välja vad jag skulle sätta på för bete åt storgäddorna. Jag tog beslutet att sätta på en stor jerk. Jag kastade flera kast och efter det tredje kastet så kände jag att det var nånting som högg och så fortsatte jag veva och efter en stund så högg det till ordentligt och så hade jag fisk på. Inte den rätta storleken på gädda som jag var utefter utan de blev en mindre modell  på 3kg."

"Hejsan.

Min fiske historia kommer jag att ta från en fisketur från den här hösten när jag var med några kompisar och gäddmetade.

Torsdagen 16.10 åkte jag tillsammans med mina kompisar till platsen där vi skulle fiska. Förväntningarna var på topp för vi har haft bra fiske där förut och vet att det är en ganska bra medelvikt på gäddorna just på denna plats. När vi väl anlände tacklade vi ihop våra spön och tog en skaplig betesfisk och kastade ut våra flöten. Medan våra flöten var ute fixade vi upp en brasa så vi inte skulle behöva frysa. Plötsligt när vi sitter där kastar jag en blick på våra flöten och ser att Kents flöte var borta så vi rusade dit med ikea påsen och när Kent tar mothugget ser vi att det är en skaplig gädda på kroken och plötsligt har även jag och Johannes fisk på spöna. Det är vårt första trippelhugg någonsin och där står vi nu alla och drillar fisk på stranden. Kents gädda som kommer upp först vägs 3.7kg och är 80cm, Johannes 4.7kg och mättes 88cm och min gädda vägde 5.58kg och 92cm. Dagen fortsätter och vi får 4 gäddor till som är rätt skapliga och Johannes andra var fina 5.19kg och 91cm medan Kent också tog två gäddor till på 4.1kg & 4.7kg medan jag tog dagens minsta kring 3kg. Givetvis c&r på alla gäddor så att de får växa och bli stora grisar. Vi packar ihop när det börjar skymma och traskar till parkeringen där vi har våra mopeder och åker hemåt.

Denna dag kommer jag att minnas för att jag inte har varit med om ett trippelhugg tidigare och att vi hade en så lyckad gäddmete dag.

God jul och gott nytt år önskar jag er alla i team big pig och önskar att vi skall ha en fint år framför oss."

*** *** ***

"Det är Måndag morgon, det är höstlov, trycket är jämn, solen börjar stiga över horisonten, all fiske utrustning är packad och nu ska man iväg på Flötesmete pass.

Väl framme i ett av urskogens alla möjliga ställen väljer jag att placera mig vid ett lugnvatten, förhoppningarna är på topp och jag kastar ut mitt flöte med en rejäl mumsbit på. Brasan tänds, såklart, bara att börja äta klockan har slagit 08:00 öppnar väderleksrapporten på min telefon och konstaterar att trycket är på stigande, nu har jag inte varit såhär taggad förut, nu har man förhoppningarna på toppen, för stället har levererat feta Gäddor.

Det dröjer inte 1 timme före flötet guppar till, men den här gången ”ångrar” Gäddan sig.
Det går bara 15 minuter innan nästa hugg kommer, den här gången hinner jag göra mothugg och Gäddan kommer upp och den väger 5,1kg och mäter 92cm.

Strax därpå hinner jag bara kasta ut på nytt och det hugger till igen och den här gången visar det sig vara en ännu större på, 5,3kg och spränger drömmåttet, den mäter 100,5cm och ALLA Gäddor jag får den dagen returneras oskadda.

Skitfiske & kraftigt böjda spön."

*** *** ***

"Hej på er. Jag ska berätta om min första regnbågsforell. Jag såg andra stå och fiska och jag tyckte det såg rätt spännande ut så ja for och köpte ett litet spö som jag tänkte barnen får ta efter så köper jag bättre grejor när jag blir storfiskare. For så till herrfors bron och tog håven med för nu skall den första forellen upp.Bänkade mej vid stenen bredvid bron, kastade ut och njöt till fulla muggar. Där fanns ju många andra fiskare också. Solen sänkte sig och myggorna surrade kring mej. Nu var det sommar som jag hade längtat till, semester emot och många fina foreller som jag drömde om att fånga. Då hörde jag någon ropa " ja har en forell men int na håv", ja tänkte att "va i he fö fiskare som int har na håv" men som alla andra fiskare så hoppade ja upp tog håven och sprang dit och håvade in en stor forell åt en lycklig liten pojke. Härligt när det kommer stora bjässar så jag gick tillbaka och tänkte att nu är det kanske min tur. Och så var det. Min första forell var säker den största i ån för den tog mitt första kastspö. Såg inte skymten av spöt så jag fick gå hem med håven men utan spö. Köpte nya grejor och har fått uppleva många lyckliga fiskestunder i Kållby."

Här var alla bidragen. Gärna hade vi sett ännu fler bidrag men kanske i nästa tävling vi har. Ha en fortsatt god jul alla :)

// Gustav

*** *** ***

Som slutkläm kan berättas att priset överräcktes åt vinnaren (syster Jessika) av självaste jultomten, utan att hon innan detta fått reda på att hennes lott blev dragen. Hon berättade efteråt att hon nog sneglat ett par gånger i bloggen för att se vem som vunnit. Familjen var samlad på julaftonskvällen, och jag iakttog syster när hon öppnade paketet. Hon slog upp paketet till halva, varefter hon plötsligt hejdade sig... Därefter kollade hon noga namnlappen igen, eftersom hon trodde att hon höll på lägga vantarna på den "gäddfrälste" broderns present.... ;) Roligt att överraskningen lyckades och vinnarlådan uppskattades.

Ett varmt tack till alla som bidrog med historier till tävlingen!