02 mars 2015

Ismete, slit och metersgäddor

Gokväll!

Kommer ett inlägg om senaste ismetepassen. Kommer skriva om de två första passen efter Rügen resan.




Klockan ringer tidigt, snoozar en gång och ennu en gång till.. Brukar inte hända om man haft bra flyt på senaste passen. Tyvärr hänt allt för ofta denna vinter. Vinglar upp och sätter igång kaffekokaren känner mig försenad men stressar inte, idag ska jag välja en plats med enkel förflyttning mellan bilen och fiskeplatsen....tror jag. Ser gryningsljuset redan i bilen på väg till min tilltänkta fiskeplats, "varför snoozade jag" far genom huvudet. Brukar kunna hända häftiga saker vid gryningen.

Kommer till "parkeringsplatsen" som jag tittat ut på kartan. Av gammal vana brukar jag inte kolla snödjupet på ställen jag parkerar, kör så långt det går med 2WD och sen koppla om till 4WD när jag fastnar. Kör till sidan av vägen och bilen lutar redigt framåt när jag kommer av vägen, jag fastnar.. Lungt tänker jag, har ju 4WD, växlar om till 4 låg. Bilen rörs inte ur fläcken. Går ut och tittar och ser att "den upplogade parkeringsplatsen" har väldigt djup slätad snö som täcker fallet från vägen ner till diket. Snön har packat under bilen och hjulen hänger i luften utan grepp. Bakhjulen slirar på en glashal väg.


"Vad gör man nu", med 1500kg bil, ingen spade, ensam ute i urskogen och fiskesuget som drar.
Letar i bilen efter användbara "spadar". Hittar såraskoopo modell bastuskopa men inget annat. Går ut och börjar krafsa bort snön under motorn. Blir trångt med skopan så ja hämtar en mindre torkad björk som jag får uppluckrat blidsnön med.

Får bilen så att jag slipper och gunga den en halv meter, med att köra fram, backa, fram osv.
Får en fin "gata" för hjulen på de sättet, nu eller aldrig. Gungar fram och lägger i backen samtidigt som jag trycker gasen i botten. Ryker av däcken och bilen rör sig mer och mer upp på vägen. Tillsist hoppar den upp och jag får pusta ut. Svettig redan nu och över en halvtimme i onödigt gyckel.

Hittar en bättre parkeringsplats och börjar traska iväg mot "skogsvägen" som jag sett ut på kartan. Upptäcker en bit in på vägen att jag måste ha bommat med femtio meter när jag vadar fram i snö som går upp till knäna och pulkan stjälper var femte meter i mina spår (tur att jag aldrig skaffat en motorborr).
Märker att jag går på/i ett utfallsdike och vägen skymtar jag i skogen en bit bort. Envis som jag är fortsätter jag att pulsa fram. Halvvägs måste jag dra redigt efter andan, (morgonmålet gör sig påmind i halsen).

Kommer ut på isen och får pusta ut, jag klarade kraftmätningen (galant?). Fram med 250mm handdrivna borren och börja veva upp hål i isen. Var är motorborren nu när man är döslut?

Får ut två spön och mörten börjar bete sig konstigt när jag riggat andra. Vippan ner i hålet och linan töms av spolen i jämn takt, yes! Redan! På en sekund är allt slit bortglömt och jag krokar gäddan. Mothugget sitter och den stångar på bra. Får upp gäddan och krokar av den, sitter perfekt i mungipan. Ögonmåttsväger den till en femma och tar en snabb mattbild och låter gäddan gå tillbaka.


Får ut samtliga spön och hinner dra efter andan en liten stund före det är dags igen. Vippan längst bort vajjar. En snabb rush till hålet, för att mina mörtar är i mindre laget (risk för djupa krokningar). Linan står still och jag krokar direkt. Först ett tomdrag, andra draget får jag lite tyngd, drar en tredje gång för säkerhetsskull. Massiv tyngd möter mig. Får in gäddan till hålet, sen börjar dragkampen med flera långa rusningar på hårdställd broms. Är det en tia?! De är en tia! Går igenom huvudet.

Får upp huvudet genom hålet och det verkar lovande, men kroppen som följer är inte den fetaste, en helt tom 107cms gädda som drar vågen till 6,6 kg. Helt okej fisk men man hade laddat för något helt annat. Roligt att spräcka metern åtminstone en gång för denna ismetesäsong och lite Rügen-revansch på hemmaplan.


Har några hugg till, bommar en och drar en snipa och en timme efter får jag en 4-4,5 kgs som blir sista kontakten för dagen. Huggen ebbar ut vid 1-tiden och jag försöker vänta ut "den sista" till klockan 3.

Vägen tillbaka sker på den tilltänkta vägen från kartan, men snön är nästan lika djup och jag sliter lika mycket. Men som Mike Keyes på Keyes Outdoors (musky fiskare) brukar säga. Något i stil med: "You dont know, if you dont go". Ett passande uttryck för detta projekt. Måste hitta en bättre väg ;)

Ismete är inte bara att sitta och jäsa upp en massa storfisk. Jovisst kan det se enkelt ut med en massa storgäddsbilder på nätet, men du ser inte några bompassbilder... Krävs en hel del övertygelse att du är på rätt för att utsätta dig för sådan fysisk utmaning som det är att dra en 30-40 kgs pulka i knädjup snö och hålla humöret uppe. Sedan den psykiska pressen när den vinkat för 20:onde gången.. Det är bara vägen till och från, sedan krävs det ännu mera av en, sådana dagar som man haft ett enda hugg och bommat det. Gå ut passet efter med samma övertygelse......något att fundera på.


Över till andra passet, blir en kort rapport eftersom jag inte var med vid tillfället.

Sundfors åker ut en dag in i veckan, första passet efter Rügen. Första hugget för dagen och han har en riktig spoltömmare till gädda. Han berättade åt mig att när han kom fram till hålet var det ungefär tio varv kvar på spolen.

Han lyckas stånga upp en fin fisk på 9,1 kg 109cm! Gratulerar till en fin gädda! :)




Allt för mig för denna gång, nya projekt i kikaren. Ett är riktigt nära! Så kanske ni har märkt att en ny samarbetspartner dykt upp i sidfältet på bloggen, Outworks.fi. Gå in och kolla...Kommer en närmare presentation imorgon för nu ska jag börja ställa iordning till ismete.


//Frank B










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar