09 maj 2015

Nya kajaker & fiske tillsammans med Gädd-Joel!

För ca året sedan tog hela kajakfiskegrejen fart på riktigt för min del. Lite halvseriöst hade jag först funderat och diskuterat det växande intresset för fiske ur kajak med Frank och plötsligt hade vi beställt hem varsin FeelFree Moken 14. Passligt till hösten fick vi göra premiärtur med de nya kajakerna, och efter att vi båda dragit metersfisk under jungfrufärden så var man inte direkt missnöjd med den gjorda affären och den nya skutan.

Redan vid denna tidpunkt hade vi sporadisk kontakt med Joel "Gäddluffarn" Abrahamsson, eftersom vi visste att han om någon vet vad kajakfiske innebär. Joel brinner verkligen för fisket och säljer numera även kajaker samt utrustning som behövs till dessa via Kajakfiskesidan.

Mailandet med Joel blev allt intensivare och vi började diskutera möjligheten att byta kajaker och testa på fisket ur Ocean Kayak & Old Town. Personligen var jag på inget vis missnöjd med FeelFreen, men sedan hade jag ju heller inget att jämföra med eftersom Moken var den första fiskekajak jag testat.

Under vårvintern 2015 sålde vi våra FeelFree-kajaker och funderade en tid inom teamet hur många som var intresserade att haka på samarbetet med Joel och skaffa hem nya kajaker.

Efter en kort tids funderande reserverades 4 kajaker av Joel. Undertecknad och Lali valde varsin Old Town Predator 13, medan Frank och Sund beställde varsin Ocean Kayak Prowler Big Game II. Dessa två kajaker är i stort sett samma till både ytor & utseende och enligt Joel så bär de även på rätt så liknande egenskaper i vattnet också. När det kom till det praktiska kring leveransen av kajakerna, så föreslog Joel att vi kunde komma över och hämta dem under ett förlängt veckoslut och att vi samtidigt kunde köra ett gäddpass i hans hemmavatten. För att vara helt ärlig så var nog erbjudandet smått chockerande och oväntat, men vi var inte sena med att svara ja! Att slippa ut och bända gädda tillsammans med Gädd-Joel är ju inget man egentligen räknat med att bli erbjuden, mera något man kanske gått och dröm om…

Torsdagen den 23.4 bar det av. Joel hade förvarnats om att vi skulle komma över 3 man stark. (Jag, Frank och Sund) Bilen packades med utrustning för både fiske med betesfisk samt spinnfiske och Frank lyckades låna en perfekt lämpad släpvagn till hemtransporten av kajakerna av en kollega.

Färjan över till Sverige avgick från hamnen strax innan kl. 23 och vi anlände till Nådendal i god tid. Efter en välbehövlig middagsbuffé och ett par militäriska kröp vi i säng. Natten var varmare än en midsommarnatt på vindsvåningen hemma hos oss, och det kändes som om man låg och försökte andas i ett vakuum i hytten. Nåväl, lite sömnbrist har väl aldrig stört en desto mera när det kommer till något fiskerelaterat och på morgonen fortsatte vi färden med att krypa genom Stockholms rusningstrafik.

Lite käk efter den första avklarade etappen...
Innan avfärden hade vi funderat ifall vi behöver navigator med på färden för att hitta hem till Joel. Väl på väg konstaterade vi att ingen av oss tänkt mera på saken och resan avverkades utan dam som berättade vägen. Allt gick bra men i samband med ett snabbstopp i Borås var vi tvungna att slinka in till en lokal snabbmatskedja för att snylta på deras trådlösa Internet. Med några få skärmdumpar över hur vi skulle navigera oss sista biten satte vi oss i bilen igen och trodde vi var säkra på vår sak och antog att det knappast skulle vara så svårt att hitta de sista kilometrarna. Tänk så fel vi hade!

Har vi åkt vilse..?
Kring 16-17 tiden någon gång träffade vi äntligen Joel, som hade blivit tvungen att packa familjen i bilen och åka ut och möta (läs: leta efter) oss… Vi gjorde en sista mellanlandning på väg hem till Joel och plockade upp våra kajaker, för att senare få packat upp dem och utrustat dem med det nödvändigaste inför lördagens fiske.

Joel hade meddelat oss under resan, att grossisten han hämtar sina kajaker av hade haft problem med lagersaldot och det visade sig att man hade sålt slut Old Town-kajakerna. P.g.a. detta hade han beställt hem 4 Ocean kajaker åt oss istället. Jag hade inga problem att ställa om mig och ta en Ocean kajak istället, men eftersom Lali inte var med och kunde jämföra skutorna i verkligheten, så slog han till och köpte Joels Predator istället.

Timmarna rusade iväg och plötsligt var det dags att ställa det sista inför morgondagen. Innan detta hann vi dock avnjuta en riktig smarrig middag, en måltid som var mycket välkommen efter den långa resan.

Vi bestämde oss för att fiska en smått legendarisk sträcka i Göta älv från morgonen och ifall detta inte skulle verka lovande skulle vi flytta oss lite ner i systemet och spinnfiska ett större bakvatten senare under dagen.

Vi inledde med mete/flötestrolling och det dröjde inte särskilt länge innan första gäddan var krokad. Vi fiskade en bit från varann, men ändå på sådant avstånd att man kunde se ifall det klev på någon större fisk i "grannbåten".

Första gäddan landad i den nya farkosten...

Vi hade fiskat ca 3 timmar när Sund krokar något bakom mig och ropar att den är lite bättre. Jag slänger en blick över axeln och ser hur 12-fots spöet Sund fiskar med böjer sig nästan ända ner till rullen... Gäddan stångar på en stund och Sund konstaterar under fighten att 12-fots spön kanske inte är de optimala att drilla gädda ur kajak med…

Efter en stund kommer gäddan till ytan och låter sig landas. Olekt fisk och konditionen är därefter...

Gäddan mäts snabbt till ca metern och vägs till 8,1 kg. En rätt så brutal inledning på kajakfiskekarriären kan man väl säga.

Efter ca 4 timmars fiske i älven tilltog vinden och det blev svårt att hålla koll på prylarna och presentera mörtarna precis som man ville. Vi beslöt oss för att avbryta och byta ställe.

Joel i sin Trident
Friska vindar över älven...
Vi packade undan mete-grejerna och laddade kajakerna med spinnutrustning istället. Platsen vi skulle fortsätta fisket på bestod av ett stort bakvatten i anslutning till samma älv vi under förmiddagen fiskat i.

Vi började nöta och testade det mesta i betesväg, men gäddorna verkade bita ihop för allt vad de var värda. Vid 18-tiden beslöt vi oss för att bryta och åka tillbaka till Joels för att göra kajakerna transportklara och äta lite grillat igen.

Grillmästaren fick fortsatt förtroende... ;)

Vi avrundade äventyret hemma hos Joel med några timmars sömn och vid 02-tiden var vi tvungna att påbörja färden hemåt för att hinna i tid till färjan. Hemma i Finland var vi igen kring 01-tiden natten mot måndag, så den totala restiden för trippen blev ganska ordentlig. Lite över 2000 km körning + några timmars vila på båten gav nästan ett helt dygns restid per väg. Men visst var det värt det! Nu har vi testat på att köra vilse i Töllsjöskogarna, så nästa gång hoppas vi kunna orientera oss fram utan att behöva kalla på hjälp för att navigera rätt.

Flera äventyr kommer att göras i framtiden och detta var sannerligen inte sista gången vi åker ut och bända gädda tillsammans med Joel. Få se om man rent av åker ut och leta fiskar av helt annan kaliber någon gång framöver. Det går ju bevisligen att fånga STOR fisk ur kajak…

Slutligen ett stort tack även här åt Joel och hans familj för deras otroliga gästvänlighet!