07 augusti 2015

Flugfisketur på Finnmarksvidda

Buorre beaivvii på er!

För en dryg vecka kom jag, Gustav och Björn hem från vår numera traditionella fiskeresa norröver. Med på resan var denna gång också min fisketokiga brorsa Henrik och kompis Jan-Erik, Janni. Efter att ifjol pausat från det lätta flugfisket och istället försökt oss på lax blev det igen i år fiske med lättare utrustning efter harr, öring och röding.

På lördagskvällen efter att ha firat Jakobs dagar startade vi norröver. Efter stopp för mat i Uleåborg och Haparanda samt tankning i Enontekiö var vi framme i Kautokeino på Söndagförmiddag. Efter ett snabbt morgonmål på den lokala bensinstationen packade vi om våra grejjer till fyrhjulingarna och körde iväg ut i vildmarken.

Väl framme vid den tänkta lägerplatsen lastades packningen av och vi drog iväg på resans första fiskepass.
Björn med resans första fisk
Vi hade ett helt hyfsat fiske även om dom stora fiskarna inte visade sig. Störst harr denna dag tog Janni med en fin fisk på 48cm medan Björn tog dagens största öring på knappa halvkilot.
Björns flyt från söndagskvällen fortsatte på måndag och redan i början av fiskepasset landade han harr över 1kg samt en gädda vilket inte e alltför vanligt i denna älv även om dom finns.

Tog en brun streamer

Björn med resans första kilosharr

Henkka tog en strax efter

Samtidigt fajtar Janni harr på 40cm+

En bit kvar till kilosgränsen men kul ändå

De flesta harrar fick simma tillbaks under veckan

Kaffe och mat värmer i regnvädret

Lemmelkaffe, inte sova bara kaffe

När vi på tisdagsmorgonen kröp i sovsäckarna såg vi att det klarnade upp söderifrån. När vi fram på eftermiddagen vaknade sken solen och landskapet var ett helt annat än dagen innan. Efter en stadig frukost packades väskorna och vi drog iväg på dagens fiske. Solen värmde skönt och även myggorna var pigga :) Nedan bilder från dagens fiske
Solen skiner. Förväntningarna på topp

Paradiset

Björn njuter

Jag fick min första kilosharr direkt vi började fiska denna dag

Björn drillar öring

Efter att först ha landat en pigg öring på ca 650g krokade björn också en harr som vägdes till nytt pb på 1160g. Tyvärr var harren allergisk mot kamera och smet just då vi skulle till att fota den :) Dröjde dock inte länge till följande fina fiskar :)

Undertecknad drillar harr i en av mina absoluta favoritpooler

fin fisk över kilot

Dubbelhugg. Min på ca 45cm och Henkkas på strax över 50cm

Björn serverar färskt kaffe

Kaffet smakar

Ibland när naturen visar sig från sin bästa sida måste man bara sätta sig ner och njuta. Här finns ingen tid och avkopplingen är total. Dessa bilder visar lite en orsak varför man så gärna vill tillbaka till fjälls. :)

Vid en älvkrök fann vi vakande storfisk. Givetvis tog det inte länge innan vi krokat några :)

Ibland tar Björn till riktiga specialknep för att fånga dom riktigt stora :)

Henkka med fin harr 1kg+ fångad på en stor goddard caddis

När solen försvann bakom ett fjäll steg dimma upp och vi vandrade i ett trolsk och vackert landskap

På väg tillbaka till tältet kikade solen fram bakom ett fjäll

Flera gånger på väg tillbaka måste vi bara svänga om och njuta av det otroligt vackra vi såg.
När vi vid 7 tiden på morgon kröp till kojs i tältet sken solen för fullt och jag tänkte att det är ju bra så får jag torka en del våta kläder. Eftersom vädret varit regnigt hela måndagen och inget torkat i tältet under natten fanns en del våta. När vi några timmar senare vaknade öste regnet ner och det blåste. Nu blev vi igen påminda om att vädret så snabbt kan svänga till fjälls. Givetvis var mina kläder på tork genomvåta.
Blev ytterligare några timmar sömn i väntan på att smattret på taket skulle sluta. Senare på kvällen drog vi ut på fiske efter att regnet lagt sig och vi ätit en rejäl "frukost". Inget vidare fotoväder men här kommer iaf några bilder från onsdagens fiskepass.

Henkka lyckades lura en öring ur strömmen på en Mickey finn streamer
När man blir hungrig äter man oavsett vad klockan är. På vidda finns ingen tid.  Här var den dock ca två på natten

Efter att vi fiskat i flera timmar och gått en hel del varav en del genom svårgenomtränglig vide värmde vi mat innan vi gick tillbaka till tältet.
Efter en igen rejäl sovmorgon steg vi upp och packade ihop våra grejjer. Mat fixades ihop och kaffe kokades. När kaffet var klart hörde vi ljud av fyrhjuling och Johan Anders kom för att hämta oss. Grejjerna packades igen ihop på fyrhjulingarna och släpet och vi körde tillbaks mot kautokeino.
Jag fick äran att köra den ena fyrhjulingen. Här passeras en av vägens flera bäckar
 Efter en rejäl hamburgare och nån korv på den lokala bensinmacken körde vi hemåt. Vid halv sjutiden lokaltid var vi hemma och efter att ha stuvat undan de flesta grejjerna satt det gott med sömn.
En god fisketur som igen gav mersmak åt ett innan resan stillnande flugfiskeintresse var över och nu bara väntar man på nästa tur. Stort tack till Viddas veidemann för utmärkt service igen. Ifall ni behöver transport till nån aktivitet på vidda, jakt, fiske eller annat tveka inte att ta kontakt. Mer info finner ni på Viddas veidemann
Hoppas ni alla orkat bläddra igenom detta inlägg trots att det pga alla bilder blev rätt långt. Tror dock att bilder ibland säger mer än en massa ord.
Skitfiske på er. Snart börjar höstfisket och då blir det full fart igen :)