22 oktober 2015

Ett lyckat gäddfiske med nytt pb, höstfisket fortsätter

Höstfisket är igång på allvar och gänget nöter vattnen ur kajaker, båtar och stövlar. Ibland landas också finare fiskar och vi har bra fisken som inte kommer upp hit. Man har helt enkelt inte alltid tid att slå sig ner och skriva några rader. Familj, jobb och andra intressen tar den tid som blir över efter alla fiskepass. Tänkte ändå plita ner några rader om de senaste projekten.

Under ett kvällsskifte förra veckan började jag kolla vädret för kommande helg. Ibland är det ju så att en viss vindriktning i kombination med sjunkande/stigande vatten kan ha stor skillnad för fisket. En del mönster i väder och bra fiske har också samlats inom teamet. När jag med detta i tankarna satt och kollade väderprognoserna blev det rätt fort klart att på lördag bara måste jag ut. Kollade intresset bland grabbarna i gänget och Frank var genast intresserad. Inte konstigt, chansen på stora gäddor lockar alltid. När Sundfors under fredagsförmiddagen drog två finare gäddor blev fiskesuget inte direkt mindre.
Lördagsmorgon ringde klockan ilsket vid 6 tiden. En förkylning samt jobb in på natten gjorde att natten blev kort. Detta kunde dock inte dämpa fiskeivern när båttrailen hängdes efter bilen och kosan vändes mot havet. Vid Abc steg Frank på och snart var vi i full färd med att sjösätta båten. Båten styrdes mot första fiskeplatsen och snart flög dagens första kast genom luften. Första ankringen gav ingen fisk men efter några kortare förflyttningar blev det bingo. Dagens första gädda följdes snabbt av flera. Inget fel på storlekarna heller.
6+ och 102cm
Tailbeten var det som stod på menyn nu och flera av gäddorna högg försiktigt. Det gjorde att vi bommade flera gäddor.
6,65kg och103cm
Vi hade ändå en stunds riktigt roligt fiske innan vi drog vidare. Provade nya platser för dagen och inte heller där svek gäddorna. Tyvärr var storleken inte riktigt densamma som tidigare så fram på eftermiddagen återvände vi till platsen vi haft bra fiske på tidigare. Nu var platsen dock som bytt. Varsin snipa blev ända händelsen här. Blev att söka vidare och på en av dagens sista ankringar högg en finare gädda min busterjerk. Kändes direkt att det var frågan om en skapligare fisk så fort fram med håven som tidigare gäddor under dagen gjort sitt till för att förstöra. Efter en van håvning av Frank låg gäddan där och genast kom tanken. Tänk om det är nytt pb. Hade tidigare "ödmjukt" satt målet för turen på en spinntolva för Frank och nytt pb för mig men att ens det enklaste av dessa skulle slå in kunde man knappt tro. Efter vägning och mätning konstaterades gäddan vara 104,5cm lång och vägde 7,67kg.
Stor glädje utbröt i båten. Ett pb är alltid kul och att få ta det en dag som denna blev ju bara för roligt. Inte är ju en sju plussare nån skrytfisk när man ser vad resten av teamet drar men för mig som inte fiskat gädda sålänge och mest spinnfiskat i vår inte alltför storgäddtäta skärgård var den otroligt välkommen.

7,67kg fördelat på104,5cm
Denna gav oss mera krut att kasta och efter en liten stund var det Franks tur att kroka en finare gädda igen. Håven som under dagen blivit allt söndrigare gav nu helt efter. Gäddan fick vi dock tryggt i båten. Ingen jättefisk men iaf en kul fisk.
En håvförstörare på 5+kg
Efter några stopp på hemvägen som resulterade i ett rejält bottennapp och en liten gädda tog vi upp båten och återvände hem. Saldot för dagen blev ca 30gäddor totalt varav 5st över 5kgs strecket.
Efter många tröga pass kom det äntligen ett bättre pass och gäddfisket e fruktansvärt kul igen.

--------------------------------------------------------

Några dagar senare öppnades möjligheten till ett kort efter-jobbet-pass. Denna gång med Björn som sällskap och ankarman. Planen var enkel. Snabbt ut för att få så mycket tid som möjlit vid vattnet. Regnet hängde i luften och det blåste kallt. Riktigt gris väder med andra ord. Första gäddan kom redan på andra ankringen. Sedan trillade gäddorna in med jämna mellanrum. När man knappt såg draget mera var det tid för oss att sluta fiska. Då kunde vi summera in 12gäddor jämnt fördelat mellan oss varav Björn tog den största på 5,7kg. Får väl klassas som ett rätt bra resultat på knappa två timmars fiske.

Med detta vill jag önska er en trevlig fortsättning på veckan. Ta er tid till gäddfiske nu. Nu kan drömgäddan hugga när som helst :)