05 november 2015

Kayakresan.

Vi går tillbaka några månader, en kväll då vi var över hos Lali och Julias.

När satt och diskuterade lite allt möjligt, frågade Lali plötsligt om jag är intresserad av att hänga
med till blekinge skärgård, på ett evenemang som heter "jackson kayak fishing open 2015"
Detta lät ju väldigt intressant .. men det krävs ju en hel massa planering, förberedande och ledigt från jobbet mitt i högsäsongen skall fixas och förstås så behöver frun samtycka och så skall det löpa med hennes jobb och hämtande och förande av vår två åriga tjej.
På något sätt började allt luta mot att det skall fixa sig, så vi fixade färjan, lånade bilsläp och bokade allt. Ja kayaken. Eftersom jag ännu själv inte äger en själv så behövde jag hyra en, men då det inom teamet finns 4 st kayaker redan så frågade jag Frank om det var möjligt att låna hans. Han var men på noterna och pushade mig ännu hårdare att göra detta. Stort tack Frank ! :)

Innan resan så planerade vi in några pass med kayak så det skulle kännas bekvämare sen att köra.
Jag har nog några pass med föräldrarnas old town, en kanot med inbyggda spöhållare så den går att använda, men med kayak  blev det första passet.
28:e september skulle det komma ett "mån fenomen". Kvällen skulle börja med supermåne, under natten skulle det komma en mån förmörkelse och mot morgonen skulle det bli blodmåne.
Det blev ett två dygns pass, så vi kunde fiska skymning och gryning och under natten få fota naturfenomenet. Metoden blev flötestrolling och under natten skulle vi flötesmeta.
Lali hann iväg en stund före mig så när jag kom ut på vattnet så hade han landat en finare gädda redan.

Gäddan vägde 5.2kg

Vi fiskade vidare och Lali drog nu som då några mindre gäddor. Efter en stund krokande han en gädda i 4 kilos klassen, det sjuka var att en mycket större gädda kom och högg på gäddan han drillade!! :) Tyvärr så släppte den större strax innan landningen, men en häftig upplevelse blev det.
Jag hann bara lägga undan kameran förrän mitt flöte dök. Nu skulle jag få krok min första kayak gädda :) Lite vingligt blev det nog, jag fiskade med 12 fots spö, då man får vrida runt rejält i mothugget från en kayak. Gäddan satt perfekt och känslan att drilla på långa spön är hur häftigt som hälst. Att det var en lite finare fisk kändes direkt så lite skakigt i benen blev det också innan jag kunde håva in henne.

säkrad i håven
                                                                                            Gäddan vägde 7.4kg

Härligt att fått landa min första kayak gädda. Vi fiskade nu vidare tills det var mörkt och förflyttade oss med bil några kilometer för att fiska ett annat ställe under natten.
Vi sjösatte och paddlade (flötestrollade) ner till campen. Där paddlade vi ut våra beten, mina blev botten metade och lali hade fixat ett super tackel så de kunde metas på ett ställe även om det strömmade eller blåste.
Nu satt vi i bäck mörker och studerade månen och väntade på hugg. Skulle det hugga nu så kan det vara vad som hälst, en nattjägare, fullmåne ..
Vid 00.30 tiden hade månen försvunnit i molnen och regnet öste ner ihållande så det kändes som att det inte var någon stor ide att sitta och uggla ut i mörkret, så vi började sätta upp tältet för att sova lite istället. Vi hann knappt få tältet på plats innan det började knarra i ena baitrunnern.
NU!!?
Det var på ett av Lalis spön, så jag paddlade ut för att hova fisken och Lali började drilla från land. Sjukt spännande och förhoppningarna var skyhöga för et 10 plussare ..

Det var en intressant händelse och en fin gädda, men ingen tungviktare så hon förblev ovägd och släpptes efter en snabb fotosession. Resten av natten hände inget, och för att inte missa mån fenomenet så snoozade vi med en timmes intervall genom natten. Jag lade inte märke till något speciellt med månen, varken förmörkelse eller röd måne. Så vi paddlade hemåt på morgonen utan flera händelser.

7:e oktober, högtryck och stora gäddor.

Denna vecka har vi haft ett stabilt högtryck, riktigt högt faktiskt. 1036hPa
Högtryck ger ju oftast bra fiske, när barometern stiger över 1020hPa så känns det alltid hett!
Det blev ett förmiddagspass för Lali och mig, ett före jobbet pass, och det har flera gånger gett bra utdelning. Idag kör vi med Lalis båt och trolling på schemat!
Som sagt, Lali drar dagens första fisk.

Gäddan väger 7.55kg och en riktigt bra start på morgonen!
Sen trögar det på lite och ingen händelse på ungefär en timme.
Simon Slussnän ,som för övrigt vann grisböjjet i år, är också ute idag och drar följande gädda!

Gäddan var 120cm och vägde 11.40kg
(fotad med mobil kamera från vår båt så dålig kvalitet)
Men sjukt grym gädda! :) Bara att gratulera till en dröm fångst :D Kan nämnas att det är andra gången mr.slussnäs får denna gädda så det är kul att se att gäddorna lever vidare och kommer upp och visar sig under åren och att catch and release fungerar riktigt utmärkt och en och samma fisk kan glädja flera olika fiskare! :D tummen upp!
Vi trollar vidare och jag får mitt första hugg för dagen, en gädda i 4 kilos klassen som jag väljer att kroka av i vattnet. Vi har egentligen ett dubbel hugg, men lalis ser lite större ut så vi väger henne.

Gäddan väger 6.10 kg och blev sista för dagen.
Vi avslutar för dagen, konstaterar att vi nu har en "gädd top" då det kommit upp flera fina under dagarna. Simppi drog 4 över 7kg denna vecka och Sundfors landade både en 8kilos och en 9 kilos gädda de kommande dagarna.

Jackson Kayak Fishing Open 2015.

Vi startade vår resa på torsdagen kl 09.30 tiden, vi körde till Åbo och tog natt båten över till Stockholm. Vi kom i land 06.10 och började köra neråt med sikte på Karlskrona. När vi såg ett max burger vid nyköping tänkte vi att vi äter där ock kör resten av resan i en fart. Vi kunde konstatera när vi stod utanför dörren att vi är över 3h för tidiga innan öppning .. !!
Vi fortsatte till Oskarshamn .. ingen max burger i hela stan? Och en timme för tidig innan sibylla öppnade .. Eftersom vi inte ätit sen kl 12.00 uppe i Vasa dagen innan var vi smått sugna på mat nu.
Vi hade dessutom bränt tid och energi på att hitta ett max, så vi vägrade äta något annat nu !? x)
Sen bara .. ner till Kalmar innan vi hittade vårt mat ställe. Väl framme beställde vi så sjukt mycket mat, en kombo av lite allt, så vi inte på när orkade äta upp allt!

45 minuter senare var vi framme vid brofästet. Vi var där i riktigt bra tid så skulle ha kunnat paddla ut och test fiskat men vi bestämde oss för att kolla runt, träffa folk, samla på oss nödvändig info om fisket, ställa kayakerna, kolla sjökorten och göra upp en strategi inför fisket.
Det blev väl typ plan D, och det får vi vara tacksamma för. Helt sjukt och oväntat blev vi erbjudna att fiska med kayak eliterna "hardcore haulers" gänget, som bestod av: Legenden, Anton "rysken" Tsvetkov, Roy "jerkolisten"Ridbäck och kung Jacob Lexe.
Gänget sov i sina bilar på start fältet, så det var att stiga upp tidigt och parkera bilen bakom deras bilar för att sedan efter startskottet hänga efter mot deras fiske ställe.
Resten av fredags kvällen var sjukt trevligt, middag kl 18.00 och så traffade vi många trevliga kayakfiskare. Eventet är europas största och det kom över 60 fiskare från 9 länder, från australien, europa, england och norden.
Riktigt trevligt blev det när Anton började grilla älg! Mitt på trottoaren gjordes en bonfire och på muurikka panna stektes älgkött, rödlök, spenat och pitabröd. Brödet fylldes med köttet och dressing över det. En riktigt grym kvällsbit! :) Sen slängde vi oss i tältet så vi skulle orka paddla imorgon.
Med oss i tältet hade vi tysken Erik Lorenz som sov som en stock redan, duktiga fiske guiderna Michelle Staaf och Henric Appelgren. Vi han även lösa ett världs problem för dem som inte kan somna också. Det är bara att köpa en fladen sovsäck "-alla kan sova" .. liksom ! XD XD

Dag1: Fiske från kl 08.00-16-00. Transport med bil till fiske stället, och insåg att Ridbäcks bil går fort när det gäller fiske! ;) Fisket var trögt, men vi nötte på, och sökte och sökte och kastade och kastade ..
11.30 tiden fick jag första kontakten, landade fisken och skulle gräva efter mät rännan när gäddan sprattlade till och simmade iväg. Gäddan var runt 80cm, och alla över 65cm godkändes, men med inga bilder så låg jag ännu på 0cm. Surt! Vi sökte vidare och hittade en liten sten vik där vi hade några följare. Jag tänkte gå ner i betes storlek då de var så tröga, men efter en kopp kaffe med Anton så fiskade jag vidare med samma bete. En big mcrubber i färgen motoroil. Jag gjorde en förflyttning några meter, och kastade längre in på samma ställe! BOOM !! En riktigt fin gädda hade tagit mitt bete, hon låg på ca 20cm vatten och vattnet här är kristall klart så det såg ut som en blixt skulle slagit ner på betet. Fastän gäddan tog på grunt vatten så gav hon en riktigt bra kamp! Fick till slut hovat in henne och lät henne ligga i hoven för att inte tappa bort ännu en godkänd fisk, så länge jag tog fram mätrännan! Gäddan var 98cm och otroligt grov, vägde hela 8.4kg! Lali kom och hjälpte till att hålla lite grejer och med fotandet, då det inte är helt lätt att lyckas få bra bilder själv då man har gäddan i famnen och int kan röra sig hur som hälst!

98cm 8.4kg och nytt kayak pb :)

Då vi rapporterade in fiskarna senare visade sig att gäddan var störst för idag, och om det skulle vara lika trögt i morgon så skulle det med lite tur kunna bli tävlingens största.

Vi hade bara mindre fisk resten av dagen, men Roy Ridbäck låg bra till redan med två godkända gäddor.
Dag2: Vi fiskade lite längre ut i hopp om de riktigt stora skulle visa sig där. Även denna dag var trög, man fick söka ihjäl sig för att få några kontakter alls. För min del blev det bara några följare, men Lali lyckades landa och mäta en Gädda på 84cm. han hade tappat två tidigare och den som han drillade strax före såg riktigt bra ut!
Roy landade en riktigt fin fisk på 93cm och låg bra till för total längd. De tre längsta räknades ihop.
Mitt på dagen var Jacob Lexe nära att slå min gädda från dagen innan då han landade en på 97cm.

97cm på eget gjutet bete!
När vi kom tillbaka visade sig att det varit lika trögt över hela blekinge skärgård, och Roy och Jacob låg riktigt bra till för total seger. Även min gädda verkade vara obesegrad så stämningen efter trög fisket steg ju när vi började inse att vi tar hem det här ! :)

Så blev det, Roy Ridbäck vann hela tävlingen med 260cm. Och Jacob Lexe men 255cm som god tvåa! Stort Grattis till er!!!!

The kings!! 1:a och 2:a plats!!

Tävlingens störtsta gädda!

Stort tack till Gunnar Ahlström och pike strike sweden för att grymt evenemang!
Ni skötte allt med högsta betyg.
Tack till alla inblandade!!
Allt folk som vi träffade, see you soon!
Lyssna på sveriges bästa podcast, vi kommer att höras där inom en snar framtid.
Anton Tsvetkovs podcast : En fiskares bekännelser - Rysken Fishing
Alla sponsorer: Vi fick hem grymt bra priser!!
Och så fick vi fiska Antons sjö på väg hem, grymt intressant, men vi nollade där ! ;)
Och för bagge jiggarna, grymma beten som bör testas.
Jacob Lexes egen gjutna bete fick vi också med oss hem, så nu skall vi se om våra finska gäddor gillar dem ! :)
Som månfas fiskare hade jag en intressant diskussion men "von grävskopa" och fick med mig lite ny fakta om månfaser och insjö och skärgårdsfisket, tack för den infon! :D