04 november 2015

Trolling efter höstgädda 16.10.2015

Fredagen den 16.10 kom jag mig iväg på ett gäddpass, som egentligen inte var särskilt planerad och genomtänkt. Kände mest att det började bli för länge sedan senast och när det dessutom kom klartecken från hemmaplan av frugan, så tog det inte speciellt länge att packa grejerna. Med åren kommer det mera måsten, och speciellt denna tid på året är det tyvärr allt för mycket annat som upptar tid som man annars eventuellt kunde investera i fiske. Dessutom ger livet som 2-barns pappa inte heller allt för många lediga dagar, men då måste man bara se till att planera de seriösare satsningarna mera långsiktigt. Då kan man dessutom under ett spontanpass, som under denna fredag, njuta mera och känna att man fiskar mycket mera avslappnat.

Jag åkte inte ut med allt för höga förväntningar men hoppades ändå på någon lite bättre, eftersom jag under de senaste dagarna tagit del av rapporter från flera lyckade projekt.

Högst i prioritet för dagen låg att testfiska de omviktade gamla Zaltarna, som Frank lyckats övertyga mig om att skall modifieras innan de börjar leverera ordentligt. Sagt och gjort - Tidigare i veckan besökte jag Frank och de flytande varianterna fick sig under kvällen lite mera bly i skrovet.

Enda till fredag morgon var jag lite osäker på vilken farkost jag skulle fiska ur för dagen. Hade tänkt sätta ett kajakpass, men p.g.a. den rätt så hårda vinden från morgonen beslöt jag mig för att ta båt istället.

När jag anlände till sjösättningsplatsen var det ännu lite mörkt över vattnet. Sjösatte, och slängde några kast med de omviktade betena för att se resultatet av modifieringen. Efter detta körde jag ut till stället jag tänkte gnugga av och drog ut 4 spön. Beslöt mig för att testa hur bra det går att hålla pejl på lite mera grejer, i lite hårdare väder ur "lillbåten", om det börjar ske något. Förvånansvärt bra gick det faktiskt.

Jag började nöta av området och hittade efter en stund lite betesfisk på lodet. Avgränsade mig tillfälligt till denna spot, eftersom det inte kändes allt för hett att åka runt och trolla på tom skärm. Någon timme gick och resulterade i ett missat hugg och en liten gädda landad. Jag nötte vidare och började hitta allt mera betesfisk. Dock mycket koncentrerade stim på små områden, men det kändes som att det ändå kanske kunde kliva på någon bättre…

Mellan 10-11 tiden någon gång, i en lång högersväng, löste paravanen på vänster sida ut med en smäll… Undrade för ett ögonblick om jag lyckts dra ekipaget upp på för grunt vatten, men när jag fick spöet ur hållaren fick jag skrota de tankarna. Fisken kändes helt okej, men var rätt snabbt uppe i ytan en bit bakom båten, vilket gjorde att jag till en början inte insåg att det verkligen var en bättre fisk.

Kändes skönt att få lyfta höstens första finare gädda i Ikea-kassen och plocka fram vågen & måttband. Gäddan vägde 8,2 kg och mättes till 106 cm.

Fisket fortsatte efter detta med rätt hyfsat med händelser och ett par gäddor i 4-5 kilos-klassen.

Mot eftermiddagen trögade det dock till sig rejält. Efter kl. 12 hade jag inte haft en enda händelse och när klockan närmade sig 13.30 tänkte jag att det kanske får vara bra för denna gång. Hade ändå lovat att köra endast ett snabbpass och komma hem i mänsklig tid. Någon gång strax efter halv två beslöt jag mig för att dra ett sista varv över samma område som jag hade bra med händelser tidigare under dagen. Det lönade sig…

Egentligen hade jag inte ens väntat mig något mera under dagen, så när det främre spöet på vänster sida böjdes i djupa gungningar igen blev jag nästan lite ställd. Var dock snabb i reaktionen med att slita spöet ur hållaren dra in ett extra mothugg. I samma ögonblick som jag vände blicken bakåt för att se vartåt fisken rörde sig gick gäddan upp i ett luftsprång och blottade alla sina senare uppmätta 113 cm. Hann naturligtvis inte bedöma konditionen på henne under den korta tid hon visade sig ovanför vattenytan, men jag var inte allt för långsam med att ställa håven redo om vi säger som så. På nära håll gick gäddan upp i ännu en vacker tailwalk, innan hon sedan snällt lät sig håvas.

Gäddan mättes som sagt till 113 cm. Vikten stannade på 9,1 kg - inte riktigt samma kondis som den tidigare alltså, men en riktigt vacker skapelse.

Sargad fångstman...
Denna gädda blev dagens sista, och efter att hon återfått sin frihet packade jag ihop och styrde mot land.

Det är alltid roligt att lyckas och att pricka in ett pass när allt verkar stämma. Det lilla extra för detta projekt var ju även det så kallade testfisket av de modifierade betena. Man kan väl säga att de fick godkänt, och att de högst antagligen kommer att få mera tid i vattnet, eftersom 8 kg:s gäddan tog den omviktade Zalten i den gula färgsättningen medan 9:an fattade tycke för den blå-vita.