31 januari 2016

Exotic fishing Thailand

Exotic fishing Thailand!

Jaha då va de dags igen, frugan har bokat semester i Thailand.
Jag som inte gillar solen och värmen lika mycket som hon, blir ju som vanligt när det gäller solsemester lite grinig. Nå, måste ju se det positiva i allt och ställa till med nån slags fisketripp, har lovat mig själv att aldrig mera fiska i Thailand efter två tidigare försök, som slutade med stor besvikelse.

Men denna gång blir det mera seriöst tänker jag. Tiden går och helt plötsligt så bär det av söder ut och jag har inte alls hunnit fundera på fisket i Thailand. En vecka av resan går och det är dags att byta hotell, jag har googlat och kollat videoklipp på Thailandsfiske varje kväll. Men är osäker på vad man skall pröva denna gång, GT fiske skulle va häftigt. . . . kanske black/blue marlin.

Men så mitt i googlandet "stoplar" jag över ett blogginlägg av en svensk, som har prövat fisket vid Exotic Fishing Thailand. Redan under läsningen får jag höjd puls. Fiskar på 150kg+ som bjuder på mjölksyra. Ingen tvekan dit skall jag. Går in på deras hemsida och kollar lite, skickar genast mail och frågar om vi kan komma onsdag eller torsdag. Inget svar på timmar. Kan inte släppa detta, en vecka av semester kvar måste få tag i dem. Ringer upp numret som finns på hemsidan. Tryck 2 för betjäning på engelska. Men nej, bara Thailändska telefonsvarare på tråden. Prövar 7-8 gånger och blir igen stressad av att allting skall vara så svårt i detta land. Tar telefonen och surfplattan och går till receptionen, visar numret till damen bakom disken, och förklarar att dom bara pratar Thailändska. Jag frågar om hon kan ringa, hon prövar men inget svar. Frustrerad går jag till poolen, sitter i 5 minuter på solstolen och konstaterar att nää, in på rummet och ringer igen. . . . hello......hello. ...!! En man som pratar flytande engelska svarar och med jätte dålig förbindelse bokar jag in oss på Torsdag. Killen avslutar samtalet med att presentera sig som Mike, troligen började samtalet med en presentation men det försvann antagligen i grumlet. Men kul att få en liten pratstund med Mike Bailey ,ägaren av stället.

Klockan ringer

Äntligen Torsdag morgon. Klockan ringer efter en natt med lite sömn, som barnen dagen före julafton. Men en fiskare behöver inte mycket sömn. Mikes fru har fixat en taxi som plockar upp oss, med mig har ja Sebastian Eklund "Sebben". Efter 1 timme och 45minuter är vi framme. Vi möter en kille som fiskat här igår och han tar ner oss på jorden innan vi ens hunnit börja fiska. Trögt fiske igår då 5 fiskare var ute och endast 3 st Amazon redtail catfish fångades och sjön var så liten mot vad jag hade tänkt mig.

Nå nog tar vi dom sa jag åt sebben, man måste ju tro hårt när man skall fiska. Klockan hinner bli 08.15 innan guiden kommer med bete. Tre spön riggas med pellets, mäskboll, och en med betesfisk, alla som bottenmete.

"Bomben"

Pellets

Väntar på hugg

Guiden hjälper lite för mycket så jag måste påpeka att det är jag som fiskar. Inga problem, guiden stiger till sidan och hjälper bara när jag vill. Klockan tickar på och mäskbollen måste bytas med 5-7 minuters mellanrum eftersom småfisken äter upp mäsken på nolltid. 09.30 ropar Sebbens guide "fish fish " jag stiger upp från min "hytt" och kollar mot Sebben som sitter 30 meter till höger om mig. Där står han med världens spöböj, jag tar telefonen, tyvärr har vi ingen kamera med, och fisken bjuder på en brutal fight och fina rusningar. Fem minuter går och jag tycker att jag skymtar en arapaima i vattenytan. Efter en stund ser guiden att det är en arapaima och vissla i pipan 3 gånger. Sebben håller på att bli sliten och guiden frågar "belt belt" och han får ett bälte att sätta spöt i.
Drillar vad tyget håller

Ena guiden tar buren och går ner i vattnet, fisken är nästan in i buren när den drar till med en sista rusning. Efter ca 10 minuters fight är fisken äntligen i buren, fisken får återhämta sig en stund med syrepump före vi lyfter upp den för några bilder. Efter några bilder och handskakningar får fisken sin frihet igen.
Modell större håv

Syrepump direkt fisken är landad

Uppskattades till 100kg

klockan tickar vidare och fisket fortsätter som tidigare. En timme senare ropas det igen från sebbens håll, denna gång en lite mildare fight, men en fin Alligator gar får syna håven och agera modell för en stund. En fisk man inte gärna sätter handen i munnen på.
Alligator gar

Hungern smyger sig på så vi beställer in burgare. Det är bra service, maten kommer till fiskeplatsen så man inte behöver pausa för att äta.
Jag sitter i skuggan och kollar bilder på Sebbens brutala fisk. Jag var nöjd med dagen hittills, fick ju t.o.m posera med arapaiman. Enligt guiderna behöver man vara 3 st för att lyfta upp en sån stor fisk, och det har dom nog rätt i. En fisk på 100kg med ett huvud av betong är inget att leka med. Men då från ingenstans tjuter det till i ett av alarmen på mitt spö, jag flyger upp från bänken å drar världens mothugg. Japp den sitter, en Amazon redtail catfish har tagit mitt bete. Efter en fin fight med några rusningar ligger den i håven. Det är samma omhändertagande med alla fiskar, först syrepump, vila och sedan foto . Två minuter senare drillar Sebben igen en till redtail i håven. Fisket löper på och jag landar 3 st redtail och Sebben levererar fint med 6 fiskar och 4 olika arter.
Amazon redtail catfish

Ena Asian redtail catfish som
inte ville fotas, sjukt starka fiskar.

Det trögar till sig ordentligt, nu har ja skippat pellets och kör 2st betesfisk och en Bomb  (mäskboll). Har några run men krokar inget. Guiderna pratar om Alligator gar, tydligen svårkrokade fiskar, byter från bottenmete till flöte och fiskar koncentrerat i 2 timmar på samma ställe. Med en bomb 1meter under ytan på 5 meters djup.
Liten enkelkrok som håller 200 kg fisk

Guiden kastar bomber runt flötet och jag förnyar bomben med 5 minuters mellanrum. Guiden menar att om vi bara nöter så till sist så kommer en arapaima och tar bomben, eller småfisk som fastnat på krogen under bomben. Och så mitt i stillheten boom, världens hugg. Jag flyger upp från plaststolen som jag nu har flyttat ut på betongplatån, å drar världens mothugg. Inget motstånd, linan brister i mothugget. Jag kör en Ralph och biter i spöt för att signalera åt guiden att sånt får inte ske, märker på guiden att han blir lite frustrerad han också. Tyvärr var dom väldigt dåliga på engelska så nå värst mycket snack blev det inte. Nå, shit happens. Binder på nytt flöte. Har nu 4 spön, har bara betalat för 2, så dom försöker nog allt vad dom kan. Jag kör nu med två bottenmete med fisk och 2 flöten, en med bomb och andra med broiler.

Broiler flötet dyker och jag drar världens mothugg i all frustration som ännu ligger i kroppen från förra mothugget. Jag smäller till spötoppen i nånting bakom mej när inget motstånd finns, flötet flyger 10 meter på vattenytan. tanken slår en att man kanske skulle lugna sig lite med krokningen, börjar ju komma upp i såna krafter att man kan mäta sig med herr Sund.

Klockan är nu 18.15. Det är 45minuter kvar av vår fisketid, guiden tar spöt som jag krokat sönder och säger att han kommer tillbaka. Han kommer tillbaka 18.40 och säger nånting typ att det är ok.

Över 60 arter i sjön

Mörkret har nu lagt sig, 20 minuter återstår av vår fisketid, guiden lägger en broiler på kroken. Jag skall precis kasta ut då han säger no no no.
 Han klipper till stora bitar av broiler och kastar bomber. Fullt med småfisk börjar äta och mitt i kommer en arapaima och tar av broilern. Sebben har nu avslutat för dagen och har kommit till oss som försöker allt för att lyckas. 18.55 kollar jag klockan och säger att jag slutar aldrig förrän klockan är precis 19.00. Sebbens guide har tagit upp mina andra spön, för vi har nu flyttat oss ett tiotal meter från platån. Jag med ett spö i handen och guiden med ett.
 Och så 18.57 hugger det, "tyvärr" på guidens spö, så vi byter spö. Genast jag får tag i spöt så rusar fisken, tankarna rullar i huvudet. Det känns helt overkligt, brutalt starkt.
Kan det vara en arapaima.
Jag drillar den allt vad jag orkar. Oj den känslan som uppstår när guiden lyser med pannlampa på fisken och det visar sig vara en arapaima.
Glädjetjuten ekar i mörkret.
Jag pumpar så mycket armarna håller och 5 minuter senare så är fisken i buren. En otroligt fin fight och fin känsla. Okej måst ju nog medge att det stör att den inte tog på mitt spö från början och att jag missade 3 sekunder och krokningen. Men vi gläds åt fisket och kramar om killarna och tackar för oss denna gång.

Pumpar den skiten

;)

Uppskattades till 90kg

Måste tillägga att denna dag var betesfisk bästa betet, alla fiskar som landades tog på fisk.