15 februari 2017

Gädda 14+

Hur känns det att fånga en gädda på 14 kilo?

-En fråga som jag fått flera gånger den senaste månaden , och försökt svara på.
Men jag vet faktiskt inte riktigt vad jag skall svara .. det är iallafall otrolig härligt, men ändå så overkligt så man måste med jämna mellan rum titta på bilderna och se om det är sant, ta in, reflektera, njut .. bara sitta och mysa och konstatera att det är sant.
Sen kommer mina egna frågor till mig själv .. vad betyder det att ta en gris på 14, betyder det något,
var hon faktist så stor, var hon - just hon, vad är nästa steg, nästa plan .. hur går jag vidare.
Ja att det rör om ordentligt i en liten gäddfiskares hjärna har jag fått erfara. En gädda över 14 kilo eller 30 pund har även internationellt sett överstigit en respektabel gräns.
Just nu, en månad senare, känns det fortfarande rätt flummigt och overkligt. Men jag skall försöka skriva ner hur det gick till iallafall.

The projekt:
Denna säsongs ismete projekt börjades den 18.11 2016 då jag landade en annan drömfisk, en gädda som förblev ovägd men måtten så det räcker till för att vara en tio plussare.
Den dagen bestämde jag mig för att sätta alla mina fiskepass framöver i denna sjö -tills endera jag landar henne igen och får henne vägt, -tills en annan grov gädda är bärgad, eller tills snömängden sätter stopp för mitt projekt. Lyckligtvis så har vi haft en mild vinter i år, så endast vid två tillfällen har jag behövt låna en 4x4 bil för att köra upp vägen igen, så jag skall komma fram med min egen framhjuls drivna .. anti-ismete gäddmobil.
Att köra alla sina pass mot ett och samma ställe har sina fördelar, har jag känt iallafall.
Man får en "känsla" av hur sjön fungerar, var det hugger oftast, om man skall fiska högt eller lågt , levande eller dött, pelagiskt eller strand nära, när på dagen kommer huggen ..
Jag känner iallafall att om man får samla in olika små erfarenheter så är steget att lyckas mycket närmre. Och att skapa sig en plan och köra den fullt ut, ger mer fokus och motivation att orka nöta.
Men att komma till "the plan" kan förstås ta år av utforskning och uteblivna fångster har jag märkt, då det krävs att man testar en hel del områden och ställen för att få känslan att det är här jag skall sätta all min tid! Jag valde iallafall ett ställe med minsta möjliga fisketryck, för att få fiska ifred och att gäddorna kanske skulle vara mera hugg villiga och bättre kondition. Jag antar att det lyckades då jag de under två månaderna såg endast tre personer under mina pass, en pass fiskade jag ihop med Kimmo Salo, ett pass kom en harjägare över isen, och ett pass var Gustav från teamet med och höll mig sällskap, och inga nya borrhål kom heller mellan mina pass.
Nu kunde jag fiska diskret och så tyst som jag ville. Jag vet inte om det gör skillnad, men jag tror att varje extra fotsteg på isen stör de stora, så jag satt alltid på land. Spridningen på spöna blev större och större, endast pelagiskt.

The pike:
Det var på efter middagen av en två dagars satsning som hugget kom. Gäddorna var sjukt petiga av sig de här dagarna och det var 9:e fället, och endast en mindre upp, så förväntningarna på att få sätta ett mothugg var inte direkt högt heller. När jag kom fram till spöet stod linan still precis som det alltid gjort det senaste två dygnen, och så har de spottat efter att ha förflyttat mörten 2-3m.
Enda skillnaden nu var att det gått ut mycket mera lina än på de fällen hittills. Jag lyfte sakta med finget på linan för att känna om något var kvar i andra ändan.
Till min glädje kände jag att det var stumt. Jag tog genast tag i spöet, vevade för fullt och när linan var utsträckt så drog jag till med ett mothugg för kung och fosterland!
Smack!! Uugghh!! Whatt!!
Det var som att kroka en sten, jag kände direkt att gäddan måste ha simmat runt en stock eller fastnat helt med käften i botten. Jag började försöka vinscha gäddan mot mig, men det var bockstop.
Efter några gung så började det röra sig och det gick att få in lite lina, jag tror att hon simmade runt i en stor båge för att linan som först pekat mot höger från hålet under ett smätt plötsligt for mot vänster och det tjöt till i rullen och spöet var troligtvis böjd till bristnings gränsen.
Efter några rusningar senare så kunde jag första gången göra en "leader thought" och försöka styra in huvudet mot hålet. Gäddan var inte alls färdig för landning så nästa rusning kom som en blixt och med halva spöet under isen och en hårt snurrande spole var det bara att vänta ut rusningen!
Några stångningar och rusningar senare var hon igen vid hålet och jag fick direkt gälgreppet och med en en krok storlek 4 i mungipan så var det egentligen världens enklaste landning.
De kommande sekunderna så är nog väldigt dimmiga och förvirrade. Men att hålla i gälgreppet på ett så här stort huvud känns mer som att hålla en läder fåtölj, att se det komma upp genom hålet ger nog en del what the....känsla, och sen kom det en våg med vatten och sist en kropp stor som en säl.
Jag fattade ingenting! Finns det så här stora gäddor faktiskt? Med ögonmått så ser man att det här måste röra sig lätt över 12 .. men med den omkretsen så var det inte lätt att uppskatta om hon var lång eller kort eller stor eller .. Jag måste mäta för att få något att gå på, och när jag ser att spetsen på stjärtfenan är vid 120cm och inte ens ihop vikt så stiger nog pulsen om möjligt ännu högre.
Jag dra måtbandet runt midjan och när det ligger mellan 61-62cm så finns det bara två ord i mitt huvud! GRIS och GRIS!!
Vägningen är bara för sjuk, jag hade vägt vågsäcken torr till 0.36 och när jag lyfter vågen första gången så hålls displayen på nära 15.50kg ... what .. det är inte sant!!
Jag lyfter ut henne och tar några bilder och sänker ner henne i hålet igen. Tänker att det kan inte vara sant, jag väger henne igen, och displayen pendlar runt 15.95-16.08 ... top bottning på 16.36kg.
Jag fattar ingenting!! Helt sjukt! Jag släpper henne och hon simmar i väg direkt.
Jag står där helt paff, blir varm som att jag skulle sitta i bastun, försöker tänka på vad som just hände.
Jag är helt övertygad att jag fångat en 15+ och kan inte riktigt fatta mig. Jag tar upp detta spö, för tacklet skall upp på väggen, men bestämmer mig för att fiska vidare ändå för såna här dagar så kan vad som helst hända igen.

The bait:
Storleken på betesfisken hade gradvis miskat från första passet, då under första isarna skulle det vara stor beten högt upp precis under isen, skulle det nu vara mindre närmare botten.
Ett hett tips som duktiga Benjamin "smutti" Ahlvik tipsade mig om på vägen. Stort Tack! :)
Kolla gärna in hans otroliga fångster från denna säsong!
Jag har laborerat en hel del under passen och när det trögat till sig in mot vintern så har jag märkt att en lite mindre död betesfisk ovanför mäskande mörtbitar på botten på har gett bra utdelning.
Även döda vitlöks marinerade mörtar har fungerat riktigt bra, medan kebab riggen inte alls gett utdelning för mig. Så jag har fiskat nästan uteslutande med mindre död betesfisk - runt 20cm.
Ingen regel utan undantag: Jag körde två spön med levande betesfisk, och hon valde den som var längst ut i cirkeln av spöna, en 19cm levande mört.
Klart att alla teorier skall omkullkastas då man är något på spåret! Gäddfiske i ett nötskal! :)

Festen:

Att ha fiske kompisar att dela en sån här händelse med är ovärderligt. Jag skickade lite bilder på gäddan och klipp på vägningen via bigpigfishings whattsapp, och det tog inte länge innan det var fullt kaos i luren. Det kom några samtal och sen var det bestämt att de kommer ut och firar. Vad hade jag ställt till med? X)  .. när folk stämplar ut från jobbet, avbryter deras dag, fixar skötare och kommer ut till mig för att fira. Nåja en sådan händelse händer inte ofta förstås, det bör firas.
Jag ringer hem och förklarar för frun vad som hänt och hon ger grönt ljus att vara så länge jag vill idag! :) Massa pussar och kärlek för det!!
Inom en timme så har Gustav dykt upp, Lali kommer ut med Lenni(3år) under armen och småning om så kommer resten i samma bil. De har med sig kavaj och fluga, cigarrer och alkoholfri champagne. Nu är det fest!! Jag blir hurrad i luften 14 gånger, en gång för varje kilo. Och sen blir det kramkalas och gratulationer som skulle räcka åt en hundra åring. Det kollas bilder och vi njuter av segern resten av kvällen. Vi fiskade tills det blev mörkt, utan flera händelser. Ett nytt person bästa och team pb var bärgat, och ett stycke historia skrevs för vårt team. Nu återstår att se om det var "the golden pig" för 2017, det brukar ändå ha en tendens att ribban sätts tidigt på året och hålls året ut.

Med vågsäcken bort räknad så landade gäddan på 14800g. Längden drygt 120cm och en omkrets på 61.5cm. Detta kan bli svårslaget att slå för mig, men jag har nästa plan ganska långt färdig så framtiden får visa hur det blir.

Försöker studera gäddan i stundens hetta på samma gång som självutlösaren på kameran är på.
    632 spötimmar, konsekvent nötande på samma spot hade betalat sig ..