11 oktober 2017

Liska Kayak Open 2017

Jackson Kayak Fishing Open, som eventet hette när det grundades, ordnades nu för fjärde året i rad.
Huvudpersonen bakom eventet är Gunnar Ahlström, som också driver PikeStrike Sweden som erbjuder fisketurer både med eller utan guide i Karlskrona, blekinge skärgård.
Gunnar hade också en vapenbroder med som stöd för hela kajak eventet, Jan Liska, en pionjär inom kajakfisket kan man väl säga och ambassadör för Jackson Kayaks i Europa.
Som bekant så förolyckades Jan förra våren och omkom i en skidolycka i Alperna. För att hedra honom så döptes eventet till Liska Kayak Open samma år.
Fastän tävlingen sponsras och ordnas i samarbete av Jackson så är det ändå öppet för alla kajakfiskare oavsett vilket märke man paddlar.  (eller .. trampar..?)
Till eventet kommer fiskare också från alla delar av världen.

Årets upplaga ordnades 23-24 september och "team suomi" skulle förstås vara med i år igen för att försöka få hem lite priser till Finland ! XD Ödmjuka mål igen ! :)
Priserna gjordes även i år av Jakub Kabát, tjeckiskt handarbete i keramik, och pokalerna i år var keramik ölstop. Riktigt stora och rejäla i viking stil.
Något man verkligen vill ha hemma med i vitrinskåpet.

Torsdag 21.10

Vår resa mot blekinge startade på torsdag morgon runt 10 tiden. Sist och slutligen bara blev tre krigare så vi packade då ihop oss i en bil, Rikis hiace.
Hela september har varit lite fullbokat. Första hälgen ordnades pikefest, helgen innan ordnade vi själv grisböjjet och nu var det Liska open, så för att få det att gå runt på alla plan så hamnade gänget och prioritera så vi skalades ner från en halv pluton till tre personer.
Jonas och Riki bor grannar så de hade packat ihop tidigare på morgonen och strax innan kl 10.00 så dök de upp för att hämta mig. (Björn)
Efter en del packande och ställande så bar det iväg, energiska och taggade till tusen. Vi körde ner till Åbo och hade lite tid på oss ännu när vi var framme så vi sökte upp ett vatten och fiskade av oss lite. som tidsfördriv. Fångstmässigt utan framgång, men helt enligt planen kan man väl säga.
Sen blev det att söka oss mot Silja terminalen. Vid incheckning så blev vi påpekade att vår bil var 2m hög, och inte "fordon under 1.9m" som vi bokat för att spara 250€ :) , nu såg det dess värre ut som att vi ändå hamnar på den summan. Men 15min senare och takställningar bortskruvade så var det fixat. Tror vi kom ner till 192cm, men torsdags feelisen verkade vara rätt på hamnbusarna så det gick igenom. På båten så slängde vi väskorna i hytten och sökte oss mot buffén. Enligt våra beräkningar så hade vi ju sparat 250€ innan avfärd så maten blev ju så att säga gratis.  .. ! ;)

Fredag 22.10

Vi startade från Stockholm vid 06.00 och till Karlskrona visade gpsn 493km den kortaste vägen via kusten. Skönt att med bra tidtabell starta iväg. Vid Norrköping skulle vi svänga vänster ner mot västervik ..  ... men någonstans vid "Jönköping 30km" alltså 130 km efter korsningen så märkte vi att vi kört om.
Nåmen, det går ju att köra via Jönköping också. Färden blev istället 555km och 30 min längre, men så fick vi se mäktiga Vättern istället :)
Vi hade bundit om alla spön så linan och tafsen var ihop med en FG knut, och crimpsen bytta mot en grinner, för att kunna fiska så shallow som möjlig. Vet ej om det har skillnad i verkligheten men man måste ju lura sig iallafall för att tro ännu mer på sitt fiske, att man gjort skillnad och maxat allt som går! XD Vi skickade spöna farm och tillbaka genom rutan mellan hytten och skåpet, svängde om spöna i hytten och viftade hel vilt med dem så kan vara att vi "drunknat i konsten" precis vid Norrköping vägen och därför missat avfarten. Dessutom måste vi vara extra försiktiga då det ännu fanns krossat glas i rutan mellan hytten och skåpet som kunde skada linan, en riktigt "vass kant" så att säga .. men vi har nog finlirat runt vasskanter tidigare och det gick bra även denna gång.

Väl framme vid Ronneby havscamp så anmälde vi oss och fick info var det var värt att fiska, en karta över området och Gunnars nummer ifall det händer någon olycka. En hälsning från ABU med en goodibag som innehöll två av den nya större modellen Pulse shad (pike), färdiga stingets, en Mc Mio jr och en Sebile Onduspoon.
Med "tips från coachen" (Roy och Jacob) som tyvärr inte kunde delta i år, så hade vi beslutat innan var vi skulle fiska så vi ändrade inte på det fastän vi fick super bra tips av Gunnar också. :)
Under kvällen rekade vi lite vägar till platsen så vi inte skulle köra åt skogen på lördag, och så var det middag kl 18.00 och info inför kommande dagarna. Tältet sattes upp och allt packades så det var bara att köra vid starten.
Vid 19.00 tiden drog Magnus Eliasson (Ram mount) en väldigt intressant föreläsning om fisket efter tonfisk i Sverige.
Senast man kunde fiska tonfisk i Sverige var 1964, efter det har de varit helt försvunna tills i år.
Det kommer en omfattande rapport under året hur hela projektet gått. Det var pågående under dagarna för Liska Open, men den info vi fick var riktigt intressant att höra på så ser fram emot resultatet av det. Senare var det brasa på stranden och folk umgicks och hade det trevligt resten av kvällen.

Lördag 23.10

Samling vid stranden och info 07.15, alla fick sin egen mätränna och tagg med namn och tävlings nummer, och starten gick 07.30. Det är bra fiske runt kampen också, men vi valde ändå att köra en bit med bil. Med tanke på det lugna vädret så kanske det var bäst att kunna fiska lite avskilt. Bara spekulationer förståss och med kajak så är man nog ändå så pass diskret att det ändå kanske inte stör fastän man är flera på samma ställe.
Fisket visade sig ändå vara extremt trögt, svårt och kinkigt. Jag tror jag kan säga att det var en ny nivå på segt fiske vi upplevde. Det var iallafall annorlunda än vad trögt fiske brukar innebära på något sätt. Att fiska över fisk i kristallklart vatten brukar iallafall ge följare, men inte ens det.
Vi insåg gaska tidigt att vi skall byta vår taktik från pelagiskt driftande över de djupare partierna efter att finkammat området med några drifter. Vi driftade 3 kajaker i bredd, väldigt sakta då vinden var svag och vi ändå använde drivankare, och man såg bra till botten på 2-3m djup så vi tyckte iallafall att vi borde ha sett någon form av liv om det varit fisk där.
Vi började istället fiska vasskanterna. Riki och Jontti fiskade från ena sidan och jag fiskade andra sidan meter för meter, vasstrå efter vasstrå mot varandra. Efter en bra stund så hade jag kontakt med en fin fisk, två djupa gungningar efter mothugget, men icke. Fisken släppte och då jag senare kom mot platsen så såg jag en riktigt fin gädda, lätt 90+ troligtvis runt 95-105cm. Jag lägger försiktigt ett kast med "kajakpaddeln", alltså ett bete från RBbaits, inte min riktiga paddel förståss.
Gäddan reagerar inte det minsta så jag byter snabbt spö till ett som är riggat med en Renz perch, ett litet bete på 9cm (abborrjigg) för att förhoppningsvis få ett hugg, men det ratas helt. Efter tre kast så simmar hon sakta iväg.
Resten av dagen är lika svår, om man får följare så kommer de ca 3m efter betet. Saktar man in så saktar fisken in, stannar man helt så blixtrar de iväg med det samma och tar man upp farten så svänger gäddan om i en större båge. Frustrationen höjdes för varje följare, men vi beslutde att inte bryta planen utan nötte envist vidare dagen ut på samma spot.
Mitt på dagen får Jontti (blikobaits) en fisk, bra hugg och äntligen kan dagens första gädda landas för mätning. Vi mäter och fotar gäddan, 89cm och glädjen är total. Skönt att ens få ett hugg just nu. Och dessutom 89cm vilket är en otroligt fin fisk i tävlings sammanhang. Efteråt när Jonas släppte fisken så simmade hon 2m från kajaken och parkerade på botten. Jag tittade på gäddan, som då plötsligt sänker ner sig i bottnet och försvinner. Helt sjukt .. !! Inte undra på att det känns fisk tomt när de åker "subway" under botten !! Konstigt minst sagt . .

89 cm på mätrännan för Blikobaits

Vid dagens slut så sätter jag mig ner i kajaken för att vila benen efter att ha stått över 6 timmar och fiskat konstant. (förutom när vi paddlade om för nya drifter)
Jag dryftar på, ett kast avstånd från Riki (RBbaits) och pratar om dagen och sammanfattar att vi gjort vad vi kunnat utan resultat. Testat hela arsenaler av storlek då det kommer till gummi, testat sked och rassel skeden. Fiskat sakta och snabbt, djupt och ytligt och allt där emellan. Vi funderar också att det verkar vara lika segt överallt då vi sett både båtar och andra kajaker komma förbi oss och farit vidare. Vi fick känslan att de sökte huggvillig fisk så onödigt för oss att förflytta sig då, då vi vissta att vi hade fisk i området men me var bara inte på humör.
Efter att vi driftat en bra stund (ca 100 kast av Riki, typ, minst ) så stiger jag upp, slänger iväg betet 4m framför Riki och krokar en gädda direkt. (hehe) Lite fult men så här ologiskt och oförutsägbart kan gäddfiske bli. Hade jag vetat så hade jag knappast "tagit" gäddan av Riki där! :) Men fisken var bara 58cm så den blev ändå inte godkänd, men några kast senare så fick jag en till, och hon mätte 78cm vilket var trevligt med tanke på ett blivande resultat.

Efter "ful driften" så paddlade sen tillbaka, packade i bilen och med rask takt mot campingen, via shell för att få en kaffe och med lite marginal var vi tillbaka strax innan kl 16.00.
Det fungerar så att för varje försenad minut så drags 1cm av från resultatet, vilket man inte hade råd med under dessa förhållanden.
Efter inmätning så konstaterades det att Jonas gädda på 89cm var största av alla efter en dags fiske (!) detta talar sitt tydliga språk hur fisket hade varit. Då hade det ändå varit ca 80 fiskare i farten under dagen. För övrigt kan nämnas att detta evenemang har fiskare från flest nationer av alla då det kommer till kajak tävlingar. Lite färre än fjolåret dock men 11 nationer var representerade och 82 anmälda fiskare.

på väg tillbaka

Kl 17.00 var det middag, vilken satt som handen i handsken efter en lång dag av fiske. Vid 18.00 tiden så hade Tommy Lönnebacke föreläsning om kajakfisket året runt i dalarna. Härligt att kunna leva på kajakfisket så bra jobbat Tommy :) Senare så visade Michal "Mascha" Mrskoc upp sin samling av Rapala beten. En väldigt grym samling med bl.a 250 olika färger på deep runnern och för oss finnar kanske lite extra intressant med tanke på de kommer från Finland. Också för att en stor del av oss också har en kärlek för SSR , vi har till och med haft "betes kvällar" med teamet då vi viktat och moddat just SSR (super shad rap) som senare levererat 10 kilos fiskar. :)
Efteråt var det mingel vid brasan och så passade vi på att handla lite super fina handgjorda träbeten av Linus "Roughbaits" Holmberg. Så otroligt fina beten, kolla gärna in dem om ni inte redan gjort det! :)

Söndag 24.10

Samling kl 07.00. Vi lämnar kaffet på trangia i skåpet på bilen eftersom det inte hunnit koka upp ännu, samlades vid tältet på stranden och fick info för dagen. Enda ändringen tills idag är att målgång är kl 15.00 (alltså en timme tidigare än lördag) och när vi går mot bilen så ropar Gunnar START!!
Whoops, kaffet skall koka ännu men vad skall man göra då tävlingen är igång !?! Det blir att jag sitter i mittsätet och kokar kaffe på en gasbrännare ännu när vi i hög fart lämnar camping området.
Det går ändå bra och vi får i oss ett riktigt gott kaffe under färden och inga brännskador uppstår.
Fisket dag två är fortsättningsvis trögt, men kanske en aning bättre ändå. Jonas får iallafall tre godkända gäddor, både Riki och jag får varsin på 86cm. Men inte hur mycket vi än försöker så lossnar de sista gäddorna. Vi har nog kontakt med både många och fler av dem ögonmåttas till 90+ fiskar .. men det bara vill sig inte och till sist får vi besvikna bryta för dagen.

Efter inmätning så är det middag och under maten så presenterar Gunnar resultaten på det tre som lyckats bäst med fisket under hälgen. På tredje plats så kommer Jonas, så vi får hem lite "Liska servis" ändå :) Andra platsen tas av Gabriel "pikehero" Claesson, riktigt bra fiskat ännu en gång ! :) Första platsen och största muggen går till Janusz Grudzein.
Stort Grattis alla vinnare och bra kämpat åt alla vi andra !! :)
Sen finns det ett hav av priser som lottades ut bland alla deltagare. Även kajaken lottades ut och vanns av Vilmer Eliasson. Första året så hade han en lott nummer ifrån att vinna den och fick nu sin revansch. För Rebecka så blev det en lottnummer ifrån iår, så om historien upprepar sig så lär hon vinna kajaken om tre år då;) :) Själv blev jag en Ram Mount spöhållare rikare och Riki kammande hem en "life saver" . En kolfiber vattenpump som man kan förvandla smutsigt vatten till rent dricksvatten med. Sen var det tyvärr dags att avsluta en suverän helg med en massa underbara människor som man lärt känna eller fått se igen. Några avskeds kramar senare så lämnade vi Ronneby för denna gång och styrde upp mot Anton "Ryssen" Tsvetkovs.

Blikobaits kom trea :)

Årets vinnare av Liska Kayak Open.
1.  Janusz   2.  Gabriel   3.  Jonas
Roughbaits fick check på 2500SEK från Ram
Vinnarposé av Jontti.

Ryssens Bufflar.

Vi blev varmt välkomnade hos Anton, satt och pratade fiske en timme ungefär innan vi gick och la oss. Riktigt skönt att sova i en säng efter två nätter på gräsmatta i ett tält. Anton har jobbat mycket på sitt hus de senaste månaderna och det hade ändrat sjukt mycket sen februari iallafall. Nu är det kanske nordens bästa fiske hotell på övra våningen, en grym "man cave" med sjukt mycket fiske relaterade prylar, sängar och ett gym. Bara att boka in sig och fiska. :)
Vi steg upp 06.30 och Anton hade redan då kört iväg och handlat ett riktigt mega skrov till morgonmål. Dagens program var buffel fiske, fast vi hade inte så bråttom iväg så vi inte han äta ordentligt och dricka kaffe hos den igen super grymma hotell värden.
Nåväl, klockan tickade och vi hamnade nog tyvärr att resa vidare igen en gång fastän vi gärna stannat veckan ut. Vid vattnet var vi runt kl 08.00 och vi kunde fiska till halv 12 innan det igen var dags för nästa etapp mot färjan i Stockholm.
Saldot för dagen var två hugg ... hömhöm .. så ännu har vi inte sett de mytomspunna bufflarna i sjön. På min stora platypus så lämnade det ett 13cm brett käk/bit märke så nog finns de väl där trots allt.
Vi får nog komma och göra en satsning till sjön i ett senare skede, en buffel lär sig inte luras på 3h stressfiske har vi märkt.
Sen var det nattbåten tillbaka till Åbo. Via buffé bordet förståss innan det blev sängen.
Tisdag morgon startade vi upp mot Jakobstad från Åbo. Vi stannade i Kristianstad på lunch och träffade Gustav som var där via jobbet.
Så var detta äventyr aver för denna gång. Tusen Tack till alla inblandade!
Vi ses och hörs och skitfiske tills dess !

Sommarvärme i slutet på september nere i blekinge.